A Soproni Erdészeti Technikum
1967 nyarán elutasította felvételi kérelmemet, így átirányítottak a Szántóba
(Így hívták egykor a mostani Szent György Albert Gimnáziumot). Mivel
családunkban tradíció volt a Balassi Bálint Gimnázium érettségije, és anyám
ragaszkodott a tradíciókhoz, így az akkori igazgató, dr. Kiss Gyula – Gyuszi
bácsi – segítségével beszuszakoltak ebbe a nagy múltú tanintézménybe. Őszintén
megmondom, meglehetősen közömbös szorgalmú tanulója voltam az iskolának – bár,
nem csak ennek… De fiatalok voltunk és szerelmesek, verseket írtunk, újságot,
antológiát szerkesztettünk, és ellene szegültünk minden kötöttségnek,
szabálynak. Persze, elődeink is így tettek, és mind az utánunk következő nemzedékek,
a mai napig.
Azt hiszem, ködbe vesző ifjúságomat
is keresem, amikor becsöngetek Versényi Györgyhöz. Okos tekintete ugyanolyan
vidámsággal csillan, mint harminc-egynehány évvel ezelőtt.
- Pedig megöregedtem – mondja
minden keserűség nélkül – a nyolcvanadikat töltöm.
Születését tekintve nem,
lelkében, minden gondolatában gyarmati. Nem, rosszul mondom, több annál: balassis.
Ő tanár volt, én diák. Mindketten balassisok. Ez, és persze az azóta eltelt idő
már régen feloldotta ismeretségünket a tegeződés megtisztelő örömében.
Hogyan lett belőled tanár Gyurka bátyám?
Érdekes, és hosszú út vezetett
idáig. Eredetileg teológusnak tanultam. Szülőhelyemtől, Salgótarjántól csak egy
rövid út vezet Egerbe. Magától értetődő volt tehát számomra, hogy ha teológia,
akkor az egri papnevelő intézet. Itt voltam kispap egy ideig, de innen több
kevesebb kitérővel Budapestre, a Pázmány Péter Tudományegyetemre kerültem, és
mégsem lett belőlem pap, tanáremberré lettem.
Az ember azt hinné, hogy a Pázmány Péter Egyetem elvégzése után – főleg
akkoriban – válogathat az állások között. Miért pont Balassagyarmat?
Én pontosan ötvenben kerültem
Balassagyarmatra, tehát több mint fél évszázada. Friss diplomával a kezemben
valóban volt választási lehetőségem, mégpedig Borsodnádasd és Balassagyarmat
között. Mivel én salgótarjáni vagyok, Balassagyarmat neve többet jelentett
nekem, és az idő megmutatta, hogy valójában mennyivel többet. Nagyon megszerettem
ezt a helyet. Életem talán legnagyobb szerencséjének azt tartom, hogy ide
kerültem. Itt ugyanis egy olyan nagyszerű tantestület volt, egyedülállóan nagy
tanáregyéniségekkel, akiktől meg lehetett tanulni a szakmát. Nagy tévedés azt
hinni, hogy az ember az egyetemen tanulja meg a pedagógiát. Tanárként nap, mint
nap szembe kerültem egy megoldandó problémával, minden gyerek egy külön
egyéniség, külön világ, úgyhogy én is rájöttem: a tanítást csak munka közben,
és nem magadtól, hanem mások által lehet elsajátítani. A mai nemzedék már nem
nagyon emlékszik ezekre a nevekre, de Szász Lajos, Dobó József, Németh Béla,
Kovács László, Nagy Rezső mind hatalmas tanáregyéniségek voltak, akik életükkel
tanítottak.
Érdekes, hogy latin – francia – görög szakosként magyart tanítottál, és
főként igazgattad a Balassit. Mi vezetett téged ezekben az évtizedekben?
Én abban a korfordulóban voltam
pályám csúcsán, amikor a középiskolai oktatásban mind szélesebb réteg tudott
részt venni. Nehéz volt egy teljesen más rendszerhez szokott világot átvezetni
egy új oktatási szemléletre. Amikor a szülők keze alól kicsúszik a nevelés, és
azt főként az iskola veszi át, nem könnyű elismertetni az iskolapadot mint
„második otthont”. Éppen ezért gondoltam úgy, hogy ha már „második otthon”,
akkor legyen valóban otthonos. Tehát egész végig ez vezetett. Most, bár már
nyolcvan éves vagyok, még mindig ez
hajt. A tanítás szeretete vezet arra, hogy szakkönyveket fordítsak, mert
hiszem, hogy tanár és diák között munkatársi a viszony. Jó lenne, ha ezt a
gondolatot mind több és több kollégának tudnám eljuttatni. Mert jó, ha minden
tanár megjegyzi: csak annyi marad meg belőle, amennyit át tud adni másoknak.
Sztranyovszky Béla2005. december 23.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése