Kis
túlzással akár nevezhetnénk veszélyes frontszakasznak Balassagyarmaton a
Hétvezér útnak azt a kétszáz méter hosszú részét, mely szemben található a
Mikszáth KÉVIG Középiskola épületével. A múlt tanév végén bekövetkezett
sajnálatos kettős baleset hatására ismét előtérben került a régóta húzódó
megoldatlan probléma.
Köztudott,
hogy az említett intézmény előtt nincs, és nem is volt soha kiépített
betonjárda. Így főleg a tanítás végeztével megkönnyebbülten kizúduló diáksereg
az út szélességének legalább a felét elfoglalva, egymással cseverészve halad a
legközelebbi útkereszteződésig. Mehetnének libasorban a fűvel benőtt
földjárdán, de hát tudjuk milyenek a gyerekek, zabolázhatatlanok, főleg ha
megszabadulnak az iskolai béklyóktól, szeretik több fül hallóterületén belül
megvitatni a velük történteket. Erre sajnos nincsenek tekintettel a vasúti
átjáró lejtőjén „svungot” kapó autósok, ennek következtében mindennapos a
fülsiketítő fékcsikordulás, tülkölés, ökölrázás és miegymás.
Nos,
az említett balesetek hatására augusztusban az önkormányzat gazdasági,
városfejlesztési és környezetvédelmi bizottsága saját hatáskörével élve, jobb
híján azt az intézkedést hozta, hogy a Trikál József és a Hajós Alfréd utcák
kereszteződéseihez helyezzenek el harminc kilométeres sebességkorlátozási
KRESZ-táblákat. A döntés még az őszi tanévkezdés előtt megszületett, a tábla
ott díszeleg a sarkokon.
Az
üggyel kapcsolatban említett bizottság egyik tagja Láng Mihály elmondta, a
táblák hatályát kiegészítő feliratokkal korlátozná, így nem lennének hatályban
az esti órákban és munkaszüneti napokon, mivel akkor tanítás sincs.
Hogy
meggyőződjünk a képviselő ötleteinek realitásáról, ez ügyben járatosabb
szakértőt, Szűcs József alezredest, a városi rendőrkapitányság közlekedési
osztályvezetőjét kerestük meg. Kérdésünkre kifejtette, hogy a táblákat nem ők,
hanem a város helyezte ki, a képviselő ötletei pedig KRESZ-szabályba ütköznek,
ilyen típusú táblákra nem lehet kiegészítő utasításokat tenni, mint például a
várakozni tilos táblák alá. Különben sem árt, ha szokják a pilóták a változást.
Annál is inkább, mert azon a környéken nem nagyon tudnak autóval beállni, és
hatékonyan ellenőrizni, illetve büntetni. A balesetekkel kapcsolatosan pedig
azt a felvilágosítást adta, hogy az elsőnél egy autó takarásából kilépő
kislányt ütött el a szemben jövő gépjármű, a másik esetben pedig a gyorshajtás
is közrejátszott a baj megtörténtében. A balesetek szerencsére nem voltak túl
súlyosak. További megoldásként az osztályvezető javasolta, hogy az iskola
bejáratával szemben gyalogátkelőt kellene felfesteni a másik oldalra, hogy az
ottani betonjárdán közlekedjenek a diákok, ne az úttesten, de az igazi a
szilárd burkolatú járda kiépítése lenne az iskola felőli oldalon. Sőt „műsoron
kívül” azt is megemlítette, hogy az önkormányzat azon az úton, az Ady Endre úti
kereszteződésnél sem állt a helyzet magaslatán, mert a nemrég telepített
fekvőrendőrök túl domborúak, valamint nincsenek befestve, hogy az autósok
időben észrevegyék azokat, és lassítani tudjanak.
Kaszab
Gézáné, a körzet egyéni önkormányzati képviselője egyetértett a
sebességkorlátozó táblák kihelyezésével. Szerinte a pénzügyi nehézségek
ellenére sem kellene tovább húzni az igazi megoldást, mert két sorban,
negyvenszer negyven centiméteres betonlapok lefektetésével, kis költséggel
elkészíthető a járda. A fekvőrendőr problémáról is tudott a képviselő asszony,
elmondta, hogy sok autós kikerüli.
Másnap
egy órakor az iskolából kiáramló diákokat próbáltu faggatni. A nebulók rutinos
nem nyilatkozóknak bizonyultak. Voltak, akik arra hivatkoztak (vagy talán úgy
is volt), hogy elsősök, nem tudnak a dolgokról, másoknak sietni kellett a
buszhoz. Arra a kérdésünkre, hogy ha elkészülne a járda azon járnának-e, az
úttesten haladva, nyakukat hátrafordítva visszaszóltak: „hát persze”.
Elkeseredve
a gyerekektől kapott „kosarak” sokaságától, a szemben lakó szomszédok
véleményét próbáltuk megszerezni. Ez nagyjából sikerült is, de az illető
nevének elhallgatását kérte. Elmondta, hogy a mostani intézkedés semmit nem old
meg. Tudomása van róla, hogy a gyerekek a buszmegálló és a Trikál úti
kereszteződésben lévő korlátozó táblát már többször visszájára fordították. Az
arra elhaladó autók, de főleg a kamionok nagy része nem tartja be a
sebességkorlátozást. Úgy száguldoznak, mint az őrültek. Nem érti, miért kellett
addig várni, míg balesetek történtek.
***
Messzemenőleg egyet kell
értenünk a szomszéddal, hisz legdrágább kincsünk a gyermek. Vigyáznunk, óvnunk
kell őket. De ha adja Isten, elkészül a rég óhajtott járda, ezzel még nem
oldódik meg minden. Hisz előre tudom, akkor is nehéz lesz őket rávenni, hogy
változtassanak berögződött szokásukon, és azon közlekedjenek.
Ez a feladat elsősorban majd
tanáraikra vár. Tudom, nem lesz könnyű.
Tresó
Gábor
2005. szeptember 23.
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése