Balassagyarmat városközpontjában, a polgármesteri hivatal
épülete mögött található az autóbusz-pályaudvar. A méretes Ikarusok ott
pöfögnek a főutcán, ontják magukból a benzingőzt, s sokszor hatalmas dugókat is
okoznak. Nem véletlen tehát, hogy az önkormányzatok mindenütt törekednek arra,
a pályaudvarokat lehetőleg a külvárosokba helyezzék át – már ha akad rá
lehetőségük. Az Ipoly-parti településen is megszülettek a tervek és hamarosan –
ha minden az elképzelések szerint alakul – jövő ilyenkor már új állomásukról
indulhatnak a szélrózsa minden irányába az autóbuszok.
Annak idején számos elképzelés fogalmazódott meg
Balassagyarmaton, hová is helyezzék át a belvárosból az autóbusz-pályaudvart.
Mert abban nem csupán a vezetők, hanem maga a lakosság is megegyezett, nem
tartható többé az az állapot, ami a buszforgalom miatt kialakult a főutca
környékén. Az első tervek arról szóltak, hogy a határőrségnek a Kossuth utca
túloldalán, a zsidó temető felé néző használaton kívüli területén lenne az új
pályaudvar, amit többek között az is indokolt(volna), hogy közel esik a
vasútállomáshoz és könnyedén megoldható az átjárás a két csomópont között.
Hamarosan azonban ezeket az elképzeléseket is félretolták,
és a 2001-ben megszületett új Általános Rendezési Terv a leendő buszpályaudvar
helyét már az Ipoly-parton tüntette fel. Csakhogy az áttelepítést egy komoly
akadály gátolta. Méghozzá a kiszemelt terület tulajdoni rendezetlensége.
Köztudomású, hogy Balassagyarmat többször szerette volna már magáénak tudni a
régi folyómeder és a szabályozás után kijelölt új meder közötti rétet. Hiába
egyezett meg azonban a szlovák és a magyar kormányzat abban, hogy az említett
területet államjogilag Magyarországhoz csatolják, az nem került azonnal a város
kezelésébe, hanem a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, illetve a Nemzeti Földalap
rendelkezett a hasznosításáról. Hosszú tárgyalások eredményeképpen három héttel
ezelőtt zárult le az ügy, s a mintegy harminchektáros Ipoly-rét immár
Balassagyarmat ingatlanjának minősül. Ennek keleti részén, az egykori tanpálya
környezetében, a korábbi napközis tábor mögötti területen lenne az új
pályaudvar. Lombos István polgármester a napokban az önkormányzat testületi
ülésén jelentette be: készen állnak a tervdokumentációk az új
autóbusz-pályaudvar kiépítésére.
A részletekről dr. Bacskó József alpolgármester tájékoztatta
a Palóc Krónikát:
-
Az egész beruházásra az európai uniós pályázaton
kétszázötven-millió forintot nyertünk, ehhez csatlakozik még a Nemzeti
Fejlesztési Alaptól kapott ötvenmilliós nagyságrendű támogatás. A további
harminchárom-milliót önerőből kell biztosítani, ám ennek előteremtésében
segített nekünk a Belügyminisztérium, amely a hatvan százalékát átvállalta az
összegnek, így csupán közel tizenhárom-millió forintot teszünk hozzá a saját
kasszánkból. A mai napig valamennyi hatósági engedélyt beszereztünk, a
nyilatkozatokkal együtt továbbítottuk az illetékes elbíráló regionális
hatóságnak, a VÁTI-nak. Ők átnézik az engedélyeket, s reméljük nem lesz semmi
kifogásuk. Mindezzel párhuzamosan, október 12-én személyesen is szemlélődnek a
helyszínen. Bízunk benne, még október folyamán kiírhatjuk a közbeszerzési
pályázatot, amelynek az eredményhirdetését decemberben szeretnénk megejteni.
Innen már felgyorsulhatnak a folyamatok, s ha minden igaz, még 2005-ben megkezdődhet
itt a tereprendezés, az átadás pedig jövő szeptemberben megtörténhet.
Az alpolgármester beszámolt arról is, hogyan néz majd ki az
állomás.
-
A központi épületben lesz az irányító- és a váróterem.
Ezt ölelik majd körül az indulóhelyek, amelyek burkolata térbeton. Külön
buszkiállót létesítünk, mintegy tíz-tizenöt jármű parkolhat itt. Ezen felül még
egy parkoló kialakítására kerül sor a személygépkocsik részére. A ki-és bahajtó
utak a Mikszáth utcára néznek majd, innen fordulhatnak ki a járatok Budapest
felé az elkerülő útra, valamint a Rákóczi út felé Salgótarján, illetve
Szügy-Magyarnándor irányába. Hozzáteszem, az új pályaudvar kialakításával
együtt egy forgalomszabályozás készül a város egész területére. Ezen belül az
innen a vasútállomáshoz vezető helyijárat útját is kijelöljük.
A régi buszmegálló tehát kiürül. Ide parkolót tervez az
önkormányzat, a váróteremből pedig kiszolgálóhelyiségeket alakítanak ki,
valamint a nagyon várt nyilvános illemhelyet.
-
Ez utóbbi elképzeléseink szervesen hozzákapcsolódnak a
belváros rekonstrukciójához, amelynek fő eleme a Bajcsy úttól a Kossuth utcáig
terjedő sétálóutca, valamint a megszépülő Köztársaság tér. De ez már a későbbi
idők zenéje – fejezte be dr. Bacskó József.
H.H.
2005. október 7.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése