2015. december 5., szombat

Tíz éve írtuk (57.) - Gyarmati buszforduló



Balassagyarmat városközpontjában, a polgármesteri hivatal épülete mögött található az autóbusz-pályaudvar. A méretes Ikarusok ott pöfögnek a főutcán, ontják magukból a benzingőzt, s sokszor hatalmas dugókat is okoznak. Nem véletlen tehát, hogy az önkormányzatok mindenütt törekednek arra, a pályaudvarokat lehetőleg a külvárosokba helyezzék át – már ha akad rá lehetőségük. Az Ipoly-parti településen is megszülettek a tervek és hamarosan – ha minden az elképzelések szerint alakul – jövő ilyenkor már új állomásukról indulhatnak a szélrózsa minden irányába az autóbuszok.

Annak idején számos elképzelés fogalmazódott meg Balassagyarmaton, hová is helyezzék át a belvárosból az autóbusz-pályaudvart. Mert abban nem csupán a vezetők, hanem maga a lakosság is megegyezett, nem tartható többé az az állapot, ami a buszforgalom miatt kialakult a főutca környékén. Az első tervek arról szóltak, hogy a határőrségnek a Kossuth utca túloldalán, a zsidó temető felé néző használaton kívüli területén lenne az új pályaudvar, amit többek között az is indokolt(volna), hogy közel esik a vasútállomáshoz és könnyedén megoldható az átjárás a két csomópont között.

Hamarosan azonban ezeket az elképzeléseket is félretolták, és a 2001-ben megszületett új Általános Rendezési Terv a leendő buszpályaudvar helyét már az Ipoly-parton tüntette fel. Csakhogy az áttelepítést egy komoly akadály gátolta. Méghozzá a kiszemelt terület tulajdoni rendezetlensége. Köztudomású, hogy Balassagyarmat többször szerette volna már magáénak tudni a régi folyómeder és a szabályozás után kijelölt új meder közötti rétet. Hiába egyezett meg azonban a szlovák és a magyar kormányzat abban, hogy az említett területet államjogilag Magyarországhoz csatolják, az nem került azonnal a város kezelésébe, hanem a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, illetve a Nemzeti Földalap rendelkezett a hasznosításáról. Hosszú tárgyalások eredményeképpen három héttel ezelőtt zárult le az ügy, s a mintegy harminchektáros Ipoly-rét immár Balassagyarmat ingatlanjának minősül. Ennek keleti részén, az egykori tanpálya környezetében, a korábbi napközis tábor mögötti területen lenne az új pályaudvar. Lombos István polgármester a napokban az önkormányzat testületi ülésén jelentette be: készen állnak a tervdokumentációk az új autóbusz-pályaudvar kiépítésére.
A részletekről dr. Bacskó József alpolgármester tájékoztatta a Palóc Krónikát:
-        Az egész beruházásra az európai uniós pályázaton kétszázötven-millió forintot nyertünk, ehhez csatlakozik még a Nemzeti Fejlesztési Alaptól kapott ötvenmilliós nagyságrendű támogatás. A további harminchárom-milliót önerőből kell biztosítani, ám ennek előteremtésében segített nekünk a Belügyminisztérium, amely a hatvan százalékát átvállalta az összegnek, így csupán közel tizenhárom-millió forintot teszünk hozzá a saját kasszánkból. A mai napig valamennyi hatósági engedélyt beszereztünk, a nyilatkozatokkal együtt továbbítottuk az illetékes elbíráló regionális hatóságnak, a VÁTI-nak. Ők átnézik az engedélyeket, s reméljük nem lesz semmi kifogásuk. Mindezzel párhuzamosan, október 12-én személyesen is szemlélődnek a helyszínen. Bízunk benne, még október folyamán kiírhatjuk a közbeszerzési pályázatot, amelynek az eredményhirdetését decemberben szeretnénk megejteni. Innen már felgyorsulhatnak a folyamatok, s ha minden igaz, még 2005-ben megkezdődhet itt a tereprendezés, az átadás pedig jövő szeptemberben megtörténhet.
Az alpolgármester beszámolt arról is, hogyan néz majd ki az állomás.
-        A központi épületben lesz az irányító- és a váróterem. Ezt ölelik majd körül az indulóhelyek, amelyek burkolata térbeton. Külön buszkiállót létesítünk, mintegy tíz-tizenöt jármű parkolhat itt. Ezen felül még egy parkoló kialakítására kerül sor a személygépkocsik részére. A ki-és bahajtó utak a Mikszáth utcára néznek majd, innen fordulhatnak ki a járatok Budapest felé az elkerülő útra, valamint a Rákóczi út felé Salgótarján, illetve Szügy-Magyarnándor irányába. Hozzáteszem, az új pályaudvar kialakításával együtt egy forgalomszabályozás készül a város egész területére. Ezen belül az innen a vasútállomáshoz vezető helyijárat útját is kijelöljük.
A régi buszmegálló tehát kiürül. Ide parkolót tervez az önkormányzat, a váróteremből pedig kiszolgálóhelyiségeket alakítanak ki, valamint a nagyon várt nyilvános illemhelyet.
-        Ez utóbbi elképzeléseink szervesen hozzákapcsolódnak a belváros rekonstrukciójához, amelynek fő eleme a Bajcsy úttól a Kossuth utcáig terjedő sétálóutca, valamint a megszépülő Köztársaság tér. De ez már a későbbi idők zenéje – fejezte be dr. Bacskó József.
H.H.
2005. október 7.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése