2015. december 5., szombat

Tíz éve írtuk (37.) - Szerencsés vonatkarambol



Két személyvonat ütközött össze hétfőn hajnalban Mohora határában. A Balassagyarmatról Hatvanba tartó személy hat óra előtt néhány perccel csapódott neki a szemben jövő szerelvénynek. A balesetnek, szerencsére csak két súlyos sérültje lett.

A hír hallatán azonnal autóba pattanunk. Szügy és Mohora között a sínpár előbb egy magas töltésen siklik, majd aláhalad egy szurdokba, hogy onnan emelkedve a Kőkapu forrásnál, szinte a falu határában bukkanjon ismét elő a magas fák közül. Itt, ezen a ponton következett be a baleset.

Amikor odaérünk, a község felőli utolsó kanyar előtt rendőr tereli a forgalmat. Lépésben gurultunk tovább. Egy tűzoltóautó mögött fékezünk, újabb egyenruhás int, közelebb parkoljunk.
A két vonat – az egyik három kocsiból, a másik kettőből áll – fenn, a parton, az árkon túl. A vezetői fülke ablakai mindkettőnél kitörve, a Gyarmatról érkező szerelvény első kocsijának ütközője, behorpasztotta a mögötte lévőnek a kocsiszekrényét. Ha ott, a második peronján ült valaki, biztosan megsérült. Kisiklás nyomai nem látszanak, csak két vagon kerekei emelkedtek néhány centivel a sín fölé. Feltehetően nem nagy sebességnél következett be az ütközés.

Ezt megerősíti Gere József, a Nógrád-vidéki Térségi Vasút vezetője: már fékezett mindkét szerelvény, úgy húsz-harminc kilométer per órával csapódhattak egymásnak. Szűkszavú a szakember, mást nem mondhat, a felelősség megállapítása még vizsgálat kérdése.
Nyüzsög a sajtó is a környéken. A Magyar Rádió munkatársa épp Kaszás Ottót, a megyei rendőrkapitányság szóvivőjét faggatja. Az alezredes is a hivatalos szöveget rebegi. A sérültek száma tizenkettő. A mentők ennyit szállítottak kórházba. Közülük két eset súlyos. A baleset oka? Feltehetően emberi mulasztás, de a végső válaszra még várni kell. A helyszíni szemle még órákat vehet igénybe.  a gyarmati tévéseknek Szűcs József, a városi kapitányság közlekedési osztályvezetője nyilatkozik.
Természetesen a helyszínen szemlélődik a környékbeli három polgármester is. Markó Antal azt kérdezi, vajon tudják-e, hová valósiak a sérültek. Fajcsik József mohorai és Sándor István magyarnándori polgármester a rendőröktől érdeklődik.
A szerelvényhez nem engednek közel. Egyenruhások terelik el azt, aki oda merészkedik. Csak a vasúti baleseti helyszínelők juthatnak a kocsikhoz. A vonatvezetők is megközelíthetetlenek. Nem szólhatnak egy szót sem.
Egyre több az autó, a lassító és lépésben mellettünk eldöcögő buszjárat utasai meredten tapadnak az ablakokra. Egyre több az autójából kiszálló, gyalogosan nézelődő. Tévés stábok jönnek, mikrofonok lógnak az illetékesek orra előtt.
Még pár fotó készül, aztán visszaindulunk. A szerkesztőségből gyors telefon a gyarmati kórházba. A vonal túlsó végén dr. Balga József traumatológus főorvos. Ő már tizenöt sérültről beszél. Időközben három utas önként jelentkezett. A két súlyos sérült közül az egyik bordáját törte, a másik a nyakán és a gerincén sebesült. Rá még CT-vizsgálat vár.
Elgondolkodunk: ez a baleset most szerencsésen végződött, hála a fékező és a helyzetet felismerő vonatvezetők gyorsaságának. Ők az ütközés elkerülhetetlenségét látva kimenekültek a vezetőfülkéből, hasra vágták magukat, s erre figyelmeztették az utasokat is. Ám önkéntelenül felmerül az emberben a huszonhárom évvel ezelőtti tragikus esemény. Alig száz-kétszáz méterre ettől a helyszíntől, a mohorai kereszteződésben, 1982-ben sokan haltak meg a vonat és az autóbusz végzetes karamboljában…
Hegedűs Henrik
Fotó: Torjay Attila
2005.  szeptember 16.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése