2015. december 4., péntek

Tíz éve írtuk (22.) - „A tanítás már helyi jellegű”



„Ez a mondat a rettenetesen okos Sebastiantól származott, aki így akarta megnevettetni a tanárokat, amikor majd szavalja. (…)  A repülő osztály az iskola életét írja le ugyanis olyannak, amilyen az valamikor talán csakugyan lesz.” Erich Kastner: A repülő osztály című regényének ez a részlete jutott eszembe, amikor nejem méltatlankodásától kísérve ülök az autóba.
„Már megint kocsi nélkül maradok” – füstölög, miközben én gyorsan indítok és elhajtok, hogy ne kelljen tovább hallgatnom pörölését. Három nyolcadikos kislány is ül velem a járgányban. Az osztály többi részét, a mikrobusszal messze magunk mögött hagyva igyekszünk Horpácsra, a rendhagyó irodalom óra, vagy inkább irodalmi délután első helyszínére.
Nógrád megye igen gazdag irodalmi emlékekben. Balassiról, Madáchról és Mikszáthról nem is beszélve, megfordult itt Petőfi, Arany János, Szabó Lőrinc és lehetne sorolni hosszan-hosszan, ki még. Maradjunk az említetteknél; ők szerepelnek az általános iskolai tananyagban. Ki hangsúlyosabban, ki kevésbé. Molnár Sándorné véleménye az, hogy ha már ebben a „Görbeországban” lakunk, nem elég csupán tankönyvből, szöveggyűjteményekből megismertetni szűkebb hazánk irodalmi nagyjait, életük száraz adatait. Igenis, vigyük el a gyerekeket oda, ahol ezek az óriások születtek, laktak, szerettek. Lássák a horpácsi kúria ión oszlopfőit, az előtér csavart-faragott fa oszlopait, a novellából megismert három állatkát. Bár kopottak, borzasak szegények, üveg alatt álldogálnak, mégis élőbbek így, mint a tankönyv unalmas lapjain. Üljenek le a csesztvei park kidőlt óriási hársfája tövébe, ahol Tragédiáját írta, élte Madách. Szívják be annak a kis evangélikus templomnak az illatát, aminek oltárát Mauks Ilona hímzett terítője fedte, mikor újraköttették házasságukat Mikszáth Kálmánnal. Balassagyarmaton ne csupán a piacot, az Ipoly Áruházat és a buszmegállót ismerjék, de álljanak meg egy percre Szabó Lőrinc Templom utca 10. alatti háza előtt; tudják, hogy az edénybolt épülete valaha fogadó volt és Petőfi is megszállt benne. A Vármegyeháza színes ablakait nézve próbálják beleélni magukat a megyebálok gyertyafényes, kavargó forgatagába; Szontagh Pál, Nagy Iván ne néma nevek legyenek, támadjanak föl valamelyest haló poraikból.
- Ezekkel az írókkal, költőkkel az általános iskola nyolc osztályában valamikor, valamilyen szinten találkozik a gyerek – mondja Molnár Sándorné Paulovits Klára, aki hosszú ideje tanítja az irodalmat a romhányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában. - Néhány éve határoztuk el Hajdú Éva kolléganőmmel, hogy elvisszük a gyerekeket a Mikszáth Kálmán életrajzában szereplő Nógrád megyei helyszínekre: Mohorára, Balassagyarmatra, Horpácsra. Szeretnénk velük eljutni Szklabonyára is, de ez nehéz, mert hetedik osztályban még nem mindenkinek van személyigazolványa. Persze, ha megszűnnek a határok, ennek sem lesz akadálya. Annak idején, ez öt éve volt, beadtunk egy pályázatot az irodalmi kirándulás elképzelésével. Nem nyertünk támogatást, így akkor szponzori segítséggel oldottuk meg az utazást. Fejenként körülbelül ezer forintból hozzuk ki az utat, ebből nemcsak az útiköltségre, a belépődíjakra futja, de marad egy kevés pénz fagylaltozásra is Gyarmaton. Erre a körútra nagyon készülnek a gyerekek. Nem csupán az utazás ígérete, a fagyizás lehetősége motiválja őket, dehogy. Irodalomórákon Mikszáth-térképet készítünk. Nógrád vármegye térképén bejelöljük részint a mostani határt, részint az író életének helyszíneit. Így lehet látni, hogy Szklabonya, Losonc, Rimaszombat Szlovákiába esik. A helységekhez kötődő eseményeket az évszámokkal együtt cédulákon fölgombostűzzük a térképre. Az ezen kívül eső helyek, mint Budapest, Szeged eseményei is felkerülnek a lap szélére. 

A túra során feladatlapokat kapnak a gyerekek, gyakorlatilag ez vezeti őket a múzeumban, az emlékhelyeken. A helyszínen kell ezeket megoldaniuk, rajzolni kell, idézetet, mottót leírni, csak az adott helyen található információkat megszerezni, esetenként a tárlatvezető magyarázatából. Például: ellentétben a keresztyén ábrázolással, miért három szívet hímzett Mauks Ilona az oltárkendőbe? Vagy abban a bizonyos bölcsőben valóban Madách Imike feküdt-e? És így tovább. Nagyon sok mindent össze tudnak szedni így a gyerekek, sokkal többet jegyeznek meg, mint a tanórán.
-        A feladatlapokat már mi, Éva és én állítjuk össze, részben az előző év tapasztalatai nyomán, részben az adott tanulócsoporthoz alkalmazva. Néha egyéni feladatlapot is szerkesztek, ezt persze csak kimagaslóan tehetséges, igen érdeklődő tanuló számára. A feladatmegoldásokat természetesen értékelem. Sietve hozzáteszem: elmarasztaló értékítélet nincs! Itt mindenki teljesített, vannak, akik jobban, és, persze, olyanok is, akik legjobban – folytatja a tanárnő.
Sajnos, az értékelést érdemjegy formájában kézzelfoghatóvá kell tennie, hiszen mind a gyerekbe, mind a szülőbe beleivódott az a téves nézet, hogy az ötös az kitűnő, az egyes az elégtelen. Hogy az érdemjegy mögött mi van, egyáltalán van-e valami, már senkit sem érdekel. És az sem, hogy esetenként ez az ötös meg az az ötös nem ugyanaz az ötös. Valahol persze, érthető ez az egész. A gyerek bizonyítványt kap, amibe jegyeket írnak, ennek alapján tanulhat tovább. Nem áll módjukban szép körmondatokban ecsetelni tanulóik kiválóságait. Holott erre lenne szükség. Elmondani a fogadó iskolának, hogy Noémi vagy Anita ebben vagy abban a dologban nagyon tehetséges, más téma viszont egyáltalán nem érdekli. De ebbe ne mentünk bele, nagyon messzire vitt volna.
Hazafelé menet viháncolnak a lányok mögöttem. Néha rámszólnak:
- Béla bácsi, vigyázzon, gyanús autó az út szélén!
Nem csodálom csúfondáros kedvüket; út közben derült ki, hogy iratok – jogosítvány, személyi igazolvány – nélkül indultam el. Nincs mit tenni, araszolok a mikrobusz mögött, szó sincs előre robogásról, és magamban fohászkodom, nehogy belefussak egy közúti ellenőrzésbe. Közben a látottakon és Klárika mondatain rágódom. Látható élvezettel dolgoztak a gyerekek, felszabadultan, jó kedvvel és fegyelmezetten. Miért van az, hogy a biológus, a rajzos vagy a földrajzos megy ki csupán a terepre? Miért tanítjuk azt meg a gyerekkel, hogy az irodalom nem más, mint végtelen, unalmas betűtenger? Miért szeretnénk csupán az írott betű erejével tudást átadni, érzelmeket kicsiholni? Miért Molnár Sándorné az egyedüli pedagógus a megyében, aki kihasználja azt a lehetőséget, hogy a tanítás „helyi jellegű” lehet? Mikor jön végre el a Kastner által 1933-ban megálmodott „repülő osztály” ideje?
(sztranyó)
2005. november 11.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése