2015. december 7., hétfő

Tíz éve írtuk (64.) - Képekbe írott várostörténelem



Bacsúr Sándor kiállítása látható mostanság a balassagyarmati Kiss Árpád Általános Iskola galériájában. A művész-tanár, az intézmény nyugalmazott igazgatója nógrádi tájakra és Gyarmat múltjába kalauzolja az érdeklődőt, akik megállnak pár percre elmélkedni a képei előtt.

Bacsúr Sanyi bácsi szeret mesélni. És amikor mesélni kezd, legtöbbször a múltba révedez. Többször ültem már órák hosszat a „műtermében”, amit leginkább dolgozószobaként ecsetelne a látogató, és amikor belekezdett egy-egy képe, alkotása történetébe, teljesen megelevenedett, képszerűen felbukkant előttem az általam nem is látott, nem is tapasztalt, de a művész számára örök ihlető erővel bíró múlt.
Mutatta nekem a Szerbtemplom elveszett és talán már el is feledett, legalábbis a gyarmatiak számára alig ismert, egykoron a bejárat felett, a belső oldalon függő ikonosztázát. Amit ő, emlékekből, agytekervényeiből előásva és korabeli fotókból összerakva tűzzománcba idézett. Mutatta és közben beszélt. Gyermekkoráról. Ahogy az Óváros téri otthonából elindult, és mindig elidőzött a Szerbtemplom előtt, aztán csak pár perc múlva lépdelt tovább, annyira megigézte a csodás építészeti alkotás.

Mutatta nekem a zsinagógát. Még épen, a képen. Előtte a zsidó férfi, amint belép a kapun. Aztán a lángoló épületet. Ami ott pusztult, a lakásuktól néhány száz méterre. Elmerült az emlékeiben. A zsidó barátaira emlékezett. Akikkel együtt játszott, pajkos kisgyerekként, s akiket már nem láthatott a tehervonatok nyílásnyi méretű rácsai mögött. Akik közül sokan nem térhettek haza sohasem…
Aztán ott volt a régi, ódon állomás. Az emeletes, ami azon a szörnyű hajnalon, 1944. decemberében felrobbant. Ismét előbukkant a múlt. A nagypapa anno kézen fogta a pici Sanyikát, elsétáltak, mit sétáltak, korzóztak vasárnap délelőtt, templomból hazafelé menet és ott a peronon, a resti teraszán jól esett az üldögélés, miközben a kissrác áhítattal nézte a nagy gőzösöket. Bacsúr Sándorban az állomás felrobbanásának éjszakája is élénken él, mivel egy repesz eltalálta az akkor a Baltik és Hunyadi utcák sarkán lakó kisfiút.

És még sorolta, sorolta az élményeit. Azokat az élményeit, amit képbe öntött. Emlékezik a régi városról, az egykori várról, ami Le Dentu hadmérnök mesteri metszetén oly jól látszik, s amire a késői kor művésze odaképzelte a korhű lovasokat, korhű öltözetben.
De a Bacsúr-alkotásokon más nógrádi tájak is előtűnnek. Templomok: Szécsényből, Nógrádsápról. A hollókői ófalu fatemplomával, zsindelyes házaival. A táj, amely megfogja, magával ragadja az embert. A Cserhát lankái között megbúvó apró falvak, a fejkendős nénik, a kaszával a vállukon  munkába induló kérges kezű parasztemberek. Mind-mind erőt adnak, hogy a művész ecsetet ragadjon, tűzzománcot készítsen.
Bacsúr Sanyi bácsi képeire érdemes odafigyelni. A mai fiatalságnak, a középkorúaknak, akik számára a képeken megjelenő épületek, nem jelentenek eredeti élményt, akik már csak így láthatják a város múltját.
Mert ezekből az alkotásokból bizony tanulni lehet a történelmet…
Hegedűs Henrik
2005. október 14.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése