Többféle szempontból is Nyugat-Nógrád ütőerének számít a
2-es főközlekedési út. A „pusztától-pusztáig”, azaz Parassától Katalinig tartó
megyei szakaszon a nap minden órájában hatalmas a forgalom, ami komoly gondokat
jelent a három leginkább érintett településen, Nagyorosziban, Rétságon és
Szendehelyen. Ám erre a helyzetre egyre inkább késik a megnyugtató megoldás, és
a lakosság akár még a forgalomlassító „sztrájk” megszervezésétől sem riad
vissza.
(folytatás)
Nagyorosziból indulunk tovább, Szendehely felé igyekszünk. A
gyönyörű tavaszi napsütésben a dombtetőről balra tekintve egészen
Érsekvadkertig ellátni. Előttünk a másik sávban éppen feltorlódott egy
kocsisor. Hat-nyolc kamiont számolunk meg, mögöttük egy Opel sofőrje kíváncsian
kukkant ki a volán mögül, mikor előzhet. Ez is mindennapi kép errefelé.
Szendehelyre érve úgy délután fél kettő felé jár az idő.
Viszonylag nyugodtabb a forgalom. Felmegyünk a templommal szomszédos kis
kaptatón és a borozó elől tekintünk szét. Innen belátjuk azt a lejtőt is,
amelynek közepén ott a gyalogátkelőhely, a falu legveszélyesebb pontja. Néhány
kattintás, ahogy egy kamion lefelé, szinte lépésben közelíti meg az iskola és a
vendéglő előtti kereszteződést – kivételes alkalom, ha mindez az éjjeli órákban
történik, aligha lassít ennyire. Iskolások állnak meg a zebra előtt. A tanító
néni gondosan körbenéz, és csak azután engedi át a csoportot. Mi utánuk megyünk
át, megállnánk a középen lévő kis terelőszigeten, de csakhamar lemondunk az
itteni fotózásról, mert félelmetes érzés, ahogy jobbról-balról robognak
mellettünk az autók – pedig most nem is jön kamion.
Keressük Altsach Ignác polgármestert, de nem találjuk a
hivatalában, így telefonon beszélgetünk vele a szendehelyi gondokról.
-
A mi községünk az egyetlen a 2-es út teljes hosszában,
ahol belterületen megy három sáv – mondja, szinte kérdezés nélkül. - A temetőtől kezdődő kapaszkodó plusz sáv
rendkívül balesetveszélyes. Gondoljunk csak bele: jön a jármű a párhuzamos jobb
oldali részen, majd lefékez a templomnál lévő zebránál, átengedi a gyalogost.
De ott jön mögötte egy gyorsabb kocsi, amely már képtelen megállni, kikerüli az
előtte állót, de a manőver következtében elgázolja szegény járókelőt. Hál’
Istennek azért az itteniek annyira hozzászoktak ezekhez a mostoha
körülményekhez, hogy nagyon körültekintőek, amikor átmennek a túloldalra.
Amikor azt kezdjük firtatni, hogy
milyen megoldási lehetőségek merülnek fel a bajok orvoslására, a polgármester
azonnal folytatja:
-
Mi mindenben partnerek vagyunk. Akár ideiglenesen
csökkentik a veszélyt, akár végleges kiutat találnak. Csak találjanak. Amikor
felvetettük, jól jönne ide, a gyalogátkelőhöz egy közlekedési lámpa, a
közútkezelő rögvest visszavágott: a baleseti mutatók ezt nem támasztják alá.
Hát jöjjenek el, és töltsenek csak egy órát itt. Lehet, hogy megváltozna a
véleményük. Azt is kezdeményeztük, hogy legalább a falu belterületén szűkítsék
le a forgalmat egy-egy sávra, de ez a felvetésünk sem talált értő fülekre.
Ráadásul, amikor lejjebb, a Katalinpuszta előtti szerpentinen mondjuk esős
időben, vagy jeges úttesten keresztbeáll a kamion, akkora torlódást idéz elő,
hogy mindkét falurészen szinte megáll az élet. Egyértelmű: epekedve várjuk az
elkerülő szakasz megépítését, de ahogy most látom, ez 2020-ig aligha valósul
meg. Gondolkoztunk a polgári engedetlenségen, forgalomlassításon, sőt
útlezáráson is, de nem tudom, ez mennyire lenne helyénvaló. A lényeg: a
politika felé rendíthetetlenül kell továbbra is lobbiznunk, és egyszer a
sóhajok valóban meghallgatásra találnak.
Körutunk utolsó állomása Rétság.
Éppen a legnagyobb zajban érkezünk. Az új autóbusz-fordulóból jönnek-mennek a
járatok. A szűk mellékutcából fordulna ki egy Ikarus, de legalább másfél percig
„dekkol”, míg egy előzékeny autós a főútra engedi. A rendőrség felől sorra
robognak át a kamionok, a belvárosi balkanyart óvatosan közelítik, mert éppen
néhányan átmennek a zebrán. Feljebb, ahol az iskolánál ott a jelzőlámpa, a
pirosnál három hatalmas teherautó is „bedugul”. Pár percen belül legalább
negyven-ötven jármű elhalad előttünk.
Hegedűs Ferenc polgármester a
városházi, emeleti irodájában fogadja az érdeklődő „sajtót” és máris az
ablakhoz invitál. Az egyik legfontosabb kérdéssel kezdi:
-
Nagyon örülünk, hogy a volán társaság elvitte a
buszmegállót a főutcáról. Ezzel egy nagy terhet levett, nem csak a mi
vállunkról. Ám továbbra sem megoldott a járatok kifordulása. Már megbeszéltük a
közútkezelővel, hogy szemközt, a sarkon még jobban „lecsippentenek” a járdából,
így amikor balra kifordul a busz, nem kell a másik sávot érintenie. Más
lehetőségeket is kerestünk: így például a benzinkútnál saját erőből, félmillió
forint felhasználásával felszerelünk egy sebességmérő táblát, ami hasonló elven
működik, mint ami Nagyorosziban meghiúsult, azaz a megengedettnél nagyobb
sebesség esetén a lejtő végén lévő lámpa átvált piros jelzésre. Kirakattunk
negyven kilométer per órás korlátozó táblákat is. Hasonlóképpen sikerült
elérni, hogy a vasútállomás használaton kívüli parkolójában megállhassanak a
kamionok, legalább ott pihennek, ahol tágas a hely, és úgy mennek tovább. Már a
rendőrök sem büntetik őket ezért. Folyamatosan tárgyalunk a közútkezelő
szakembereivel, mérlegeljük, mi egyéb módszereket alkalmazhatunk még a forgalom
csillapítása érdekében, de azt sem szeretnénk, ha túlságosan „bedugulna” a
város és naponta többször Rétság belvárosában torlódna fel kocsisor.
A polgármester amondó, hogy nem
vetne jó fényt senkire, ha olyan „drasztikus” döntésre jutna, megkockáztatja az
útlezárást, vagy bármilyen demonstrációt szervez. Hegedűs Ferenc biztos abban,
hogy ha már nem Rétságon át vezetne a 2-es út, a lakosság ennek bármi kárát látná
– mert aki ide akar jönni, úgyis megérkezik. Bízik abban, a politikai
döntéshozók minél előbb elindítják a településeket elkerülő „projektet”.
Miután a személyes tapasztalatok
és a hallott panaszok birtokában befejezzük körutunkat, nincs más hátra, mint
arról a reménykedésről meggyőződni, ami a polgármesterekben megfogalmazódott –
2020-ig megvalósul-e az M2 autóút folytatása egészen az országhatárig.
Balla Mihály országgyűlési
képviselő kertelés nélkül kimondja: az út kiemelt célként szerepel a
2014-2020-as, Nógrád megyére vonatkozó infrastrukturális fejlesztési
elképzelésekben. Ez pedig mindenképpen mutatja, legkésőbb a fenti időszak
végéig megindulnak a munkálatok. A honatya hozzátette, jelenleg a nyomvonal
tervezése zajlik. Első körben Vácig négysávosítják a meglévő szakaszt, ám a
Naszály hegytől már a terepviszonyok nem teszik lehetővé az út kiszélesítését,
így a „frekventált” településeket, mint Szendehely, vagy Rétság, később
Nagyoroszi, feltétlenül ki kell kerülni. A másik kérdés az – vélekedik a
politikus -, a szlovák fél milyen jellegű fejlesztéseket akar megvalósítani
Besztercebányától Parassapusztáig, és mikor szán rá erre forrásokat, hiszen a
magyarországi autóutat az előírások szerint majd észak felé csatlakoztatni kell
a szlovákiaihoz.
Információink szerint a Váctól az
országhatárig haladó nyomvonalra a közelmúltban több változat készült.
Felmerült a hegy „átfúrása” és alagút építése, de ez költségesnek tűnik, így a
leginkább elképzelhető megoldás a Naszály keletről történő kikerülése, így a
leendő új M2-es autóút Rétságot is keletről kerüli meg. Ám egyelőre nem tudni
pontosan, mikor lesz a tervezőasztalon megszületendő rajzokból munkás valóság.
Addig viszont az érintett településeknek el kell viselni a zajt, a dübörgést, a
fölrengésszerű rezonanciát, a tömény benzingőzt, a balesetveszélyt.
Hegedűs Henrik
Mészkőhegyen keresztül lényegesen olcsóbb alagutat fúrni (ld. Horvátország) mint dimbeken-dombokon "építeni" pl. M6 autópálya
VálaszTörléshttp://www.origo.hu/auto/20100402-oriasalagut-es-oriashid-vegigfilmeztuk-az-uj-m6os-autopalyat.html
http://www.3k.gov.hu/remos_downloads/1696_2014._XI.26._Korm.hatarozat.526.pdf
VálaszTörlésJól beszél Viktor! Netán a mészkőböl a bevétel emelhetné a korszerűsítés színvonalát! De negy dilemma szeretett gyadai tanösvényünk, és a pótolhatatlan borvidék sorsa!
VálaszTörlés