Többféle szempontból is Nyugat-Nógrád ütőerének számít a
2-es főközlekedési út. A „pusztától-pusztáig”, azaz Parassától Katalinig tartó
megyei szakaszon a nap minden órájában hatalmas a forgalom, ami komoly gondokat
jelent a három leginkább érintett településen, Nagyorosziban, Rétságon és
Szendehelyen. Ám erre a helyzetre egyre inkább késik a megnyugtató megoldás, és
a lakosság akár még a forgalomlassító „sztrájk” megszervezésétől sem riad
vissza.
Már egy 1975-ben, az akkori megyei napilapban megjelent
cikkben boncolgatták a témát, vajon mikor vezethet autópálya Nógrád megyén
keresztül: hiszen a tervek szerint a lengyelországi Gdyniától az
Adriai-tengerig, illetve egészen Szalonikiig észak-déli irányban sztráda szelné
át Európát. Nos, ezek a szépreményű elképzelések egészen máig a
tervezőasztalokon maradtak, igaz, a politika és a közvélemény azóta is
rendszerint napirendre teszi a kérdést, különösebb eredmény nélkül.
Körbenéztünk tehát, mi a helyzet jelenleg, milyen esély látszik a fejlesztések
mielőbbi megvalósulására – leginkább a 2-es út településeket elkerülő új
nyomvonalának kialakítására.
Hétköznap, dél körül jár az idő, amikor megérkezünk első
állomásunkra, Nagyoroszi központjára. A pataki elágazóban lévő gyalogosátkelőnél
épp egy botra támaszkodó idős néni halad át a túlsó oldalra. Óvatosan, többször
balra-jobbra tekintget, majd amikor biztonságosnak érzi az átkelést, elindul.
Mindennapos látvány ez. Beszélgető-partnerünkkel, Gönczöl József
polgármesterrel szándékosan ide, a hivatal ajtaja elé kértük a találkozót.
-
Nézze – mutat dél felé, a domb irányába a polgármester
-, ott közeleg három kamion. Figyelje majd meg, mire ideér, a túloldali
buszmegállónál mekkorát huppan majd a kocsi.
Valóban, a monstrum, hiába megy látszatra is ötven kilométer
per órás sebességgel, egy nagy kátyúba szaladva akkorát zökken, hogy szinte
befogjuk a fülünket.
-
Különösen a kora délutáni órákban hatalmas a forgalom,
ilyenkor igazán elviselhetetlen a zaj – folytatja. – Nem csak a kamionok, hanem
buszok, furgonok, személyautók jönnek-mennek százával. Nemrégiben végeztünk egy
nem hivatalos forgalomszámlálást. Tessék...
A papíron megdöbbentő számok sorakoznak. Huszonnégy óra
leforgása alatt mintegy tizenkétezer különböző jármű halad át Nagyoroszin.
Ebből 1120 (!) kamion, 1100 egyéb teherautó, 330 busz, a többi személygépkocsi.
- Ezzel kell szembesülnünk, de már igen fogy a türelmünk –
panaszkodik Gönczöl József. - A 2-es út
közel három kilométer hosszan megy át a községünk belterületén. Az érintett
szakaszok lakossága tavaly nyáron aláírásgyűjtésbe kezdett, és a petíciójukat
eljuttattuk a megyei közútkezelőhöz. Ebben sérelmezik, hogy hiába volt a
közelmúltban útfelújítás, annak minősége értékelhetetlen, és a 30-40 tonnás
járművek percenként akkora rezgéseket okoznak, mint egy kisebbfajta földrengés.
Ráadásul egyes utcarészeken a házfalak alig egy-két méteres távolságra vannak
az úttól, ami még nagyobb gond. Attól félnek az emberek, hogy komolyabb károk
is keletkezhetnek az épületekben, ezért mielőbbi intézkedéseket kérvényeznek,
különben perre viszik az ügyet, kártérítést követelnek, és az esetleges
útlezárásoktól sem riadnak vissza. Még szerencse, hogy tíz éve nem történt
komolyabb baleset, de ez inkább a lakosság fokozottabb óvatosságának köszönhető,
mert bizony a közlekedők, ha nem észlelik a traffipaxot, erőteljesebben lépnek
a gázpedálra.
De milyen megoldások merülhetnek fel? A polgármester szerint
a végleges és helyes, kizárólag a Nagyoroszit elkerülő szakasz kiépítése lenne.
Addig azonban lehetne még tenni egyet s mást, csak kár, hogy akadályokba
ütköznek.
-
Beszálltunk volna egy közlekedésilámpa-építési tenderbe,
ide a pataki kereszteződésbe – említ egy esetet a község vezetője. – Beadtuk
szépen a pályázatot, elkészültek a tervek, az előkészítésre valamivel több,
mint nyolcszázezer forintot költöttünk. Mindenre odafigyeltünk, még egy olyan
sebességmérő szenzorra is, amelyet ha a megengedettnél gyorsabban közelít meg a
jármű, a lámpa automatikusan átvált pirosra, még akkor is, ha nincs gyalogos a
zebrán. De nem nyertünk, ám senki sem. Forráshiányra hivatkozva az állam
visszavonta a pályázatot, így közel egymillió forintot szó szerit kidobtunk az
ablakon. Szerettünk volna több gyalogátkelőt létesíteni, de ez sem sikerült.
Itt, feljebb, az élelmiszerbolt magasságában talán a legrosszabb a helyzet.
Amikor egy-egy hatalmas teherautó beáll parkolni, a mellékutcákból érkezők elől
teljesen eltakarja a kilátást, ami balesetveszélyes. Még odébb van egy olyan
terület, ahol a járda olyan szűk, ha többen mennek, vagy libasorban kell
haladniuk, vagy kénytelenek az aszfalton sétálni, szembe meg jön velük a nagy
forgalom. Szóval, nem leányálom itt élni a mindennapokat Nagyorosziban, a 2-es
út minden nyűgével együtt.
A polgármester búcsúzóul hozzáteszi: őszintén remélik, hogy
a politika legújabb ígéretei, miszerint a 2020-ig tartó jelenlegi uniós
ciklusban megvalósul az autóút egészen Parassapusztáig, nem lesz üres szólam,
és valóban kiépül az új nyomvonal, elkerülve Nagyoroszit.
Ahogy a buszmegálló felé haladunk tovább, egy idős férfi
állít meg bennünket – talán hallotta az iménti beszélgetést:
-
Tudja uram – fordul az újságíróhoz -, legutóbb nagyon
megijedtem. Ballagtam hazafelé egy este a járdán, és legalább százzal
elrobogott mellettem egy kamion. Fittyet hányt a sebességkorlátozásra. A
„löket” annyira megtántorított, hogy ha nem kapaszkodom idejében a korlátnak,
akkorát „nyekkenek”, hogy talán meg is sérülök. Ezeken az áldatlan állapotokon
mindenképpen változtatni kell.
(folytatjuk)
(folytatjuk)
Hegedűs Henrik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése