Balassagyarmat önkormányzat megkezdte az előkészületeket
annak érdekében, hogy minél előbb megindulhasson a Szentlőrincpuszta és
Galibapuszta közötti út kiépítése, amely jelentősen megrövidítené a környékről
a főváros elérhetőségét, valamint az egyre bővülő gyarmati-szügyi iparterület
megközelíthetőségét. Természetesen a kezdeményezés sikeréhez elengedhetetlen
nem csak a környező települések közös akarata és támogatása, hanem a hatékony
politikai lobbi is.
A nyugat-nógrádi térség a közúthálózat fejlettsége
tekintetében hosszú idő óta az ország egyik legelmaradottabb területe. Itt nem
vezet autópálya, még gyorsforgalmi út sem, de mivel az európai összeköttetések
szempontjából fontos „vonalszakaszok” haladnak itt, jelentős mind a
személygépkocsi, mind a teherforgalom, ami miatt a leginkább érintett
önkormányzatok – a 2-es főút tekintetében például Szendehely, Rétság és
Nagyoroszi – rendre panaszkodnak, egyelőre eredménytelenül.
Hasonló a helyzet a 22-es főúttal is. Itt Érsekvadkerten
lenne esedékes egy kikerülő nyomvonal kialakítása, és bár Balassagyarmaton
nyugati irányból megépült az elkerülő út, az csonkán maradt, és az egykori
határátkelőhelynél a város belterülete felé kell fordulniuk a közlekedőknek.
Amióta a Balassagyarmat-Szügy ipari övezetben egyre több
helyen emeltek gyárakat, és kezdődött meg a termelés, a főváros felől érkező
kamionforgalom is jobb híján a városon keresztül halad, ami miatt igencsak
leterhelt lett a Mikszáth-Kossuth-Leiningen-Szügyi utak vonala. Ezt
megerősítették a 2013-ban végzett forgalomszámlálás adatai is, amelyek szerint
a 2108-as számú, Balassagyarmat – Aszód közötti alacsonyabb rendű úton haladó
járművek több mint kétharmada nem megy tovább Szügynél – és ez az arány a jövőben
csak növekedni fog. Érdemes tehát azon gondolkodni, hogy az ipari
létesítményekhez közlekedők számára más irányokat, könnyebb-gyorsabb
megközelítési lehetőségeket találjanak – elkerülve a város belterületét.
A térképvázlaton pirossal jelzett szakaszok az érintett új utak
Így merült fel a Szentlőrincpuszta és Galibapuszta közötti,
mintegy három kilométeres szakasz (erre vezetett anno a Vác-Balassagyarmat
középkori országút), amivel párhuzamosan Balassagyarmat határában a Nyírjesi és
a Szügyi utakat is összekötné egy rövid, másfél kilométeres aszfaltcsík.
Csach Gábor gyarmati alpolgármester érdeklődésünkre
elmondta, ez a megoldás több szempontból is kivételes esélyeket biztosíthat a
közlekedésben. Egyrészt nyugat-délnyugat felől egy ésszerűbb elkerülési
lehetőséget ad, és a benzingőz kevésbé érintheti a védett ipolyszögi Égerlápot.
Másrészt így, a tranzitforgalom egy részének átterelésével a gyarmati északi és
déli körgyűrű nyugati irányú kiegészítése szükségtelenné válna, ami nem
utolsósorban olcsóbb kivitelezési megoldást is jelent. Kiegészítésként hozzátette,
ennek a körgyűrűnek a befejezését a megye 2003-ban készült
közlekedésfejlesztési koncepciójában 2020-ig tervezték megvalósítani, de ez az
elképzelés teljesen elzárta volna a várost a nyírjesi tavaktól. A szentlőrinci
„bekötés” pedig ugyanitt csak 2030-as befejezéssel szerepelt. Az alpolgármester
hangsúlyozta, a fentebb említett ipari övezethez vezető út az új szakasz
kiépítésével hét kilométerrel rövidülne meg, valamint a várostól délre eső
kistelepülésekről – Csesztve, Szügy, Mohora, Magyarnándor, Cserhátsurány,
Herencsény, Terény, Szanda – gyorsabban megközelíthetővé válna a főváros.
Természetesen a megvalósításhoz több lépés szükséges.
Elsőként a balassagyarmati képviselő-testület elfogadta az új út létesítésének
szükségességéről szóló előterjesztést, amit a közeljövőben a fentebb említett
községek önkormányzatai is megtárgyalnak. E mellett Medvácz Lajos gyarmati
polgármester az ügymenet gyorsítása érdekében felvette a kapcsolatot Balla
Mihály országgyűlési képviselővel, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel, valamint
azzal a tatabányai székhelyű mérnöki irodával, amely e témakörben 2004-ben már
kutatásokat végzett.
Remélhetőleg hamar létrejön a teljes körű kistérségi
együttműködés, és ennek jóvoltából minél gyorsabban megindulhat a tervezés,
majd a kivitelezői munka Szentlőrincpuszta és Galibapuszta között.
H.H.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése