2015. július 17., péntek

Pusztától pusztáig vezetne az új elkerülő út



Balassagyarmat önkormányzat megkezdte az előkészületeket annak érdekében, hogy minél előbb megindulhasson a Szentlőrincpuszta és Galibapuszta közötti út kiépítése, amely jelentősen megrövidítené a környékről a főváros elérhetőségét, valamint az egyre bővülő gyarmati-szügyi iparterület megközelíthetőségét. Természetesen a kezdeményezés sikeréhez elengedhetetlen nem csak a környező települések közös akarata és támogatása, hanem a hatékony politikai lobbi is.

A nyugat-nógrádi térség a közúthálózat fejlettsége tekintetében hosszú idő óta az ország egyik legelmaradottabb területe. Itt nem vezet autópálya, még gyorsforgalmi út sem, de mivel az európai összeköttetések szempontjából fontos „vonalszakaszok” haladnak itt, jelentős mind a személygépkocsi, mind a teherforgalom, ami miatt a leginkább érintett önkormányzatok – a 2-es főút tekintetében például Szendehely, Rétság és Nagyoroszi – rendre panaszkodnak, egyelőre eredménytelenül.
Hasonló a helyzet a 22-es főúttal is. Itt Érsekvadkerten lenne esedékes egy kikerülő nyomvonal kialakítása, és bár Balassagyarmaton nyugati irányból megépült az elkerülő út, az csonkán maradt, és az egykori határátkelőhelynél a város belterülete felé kell fordulniuk a közlekedőknek.
Amióta a Balassagyarmat-Szügy ipari övezetben egyre több helyen emeltek gyárakat, és kezdődött meg a termelés, a főváros felől érkező kamionforgalom is jobb híján a városon keresztül halad, ami miatt igencsak leterhelt lett a Mikszáth-Kossuth-Leiningen-Szügyi utak vonala. Ezt megerősítették a 2013-ban végzett forgalomszámlálás adatai is, amelyek szerint a 2108-as számú, Balassagyarmat – Aszód közötti alacsonyabb rendű úton haladó járművek több mint kétharmada nem megy tovább Szügynél – és ez az arány a jövőben csak növekedni fog. Érdemes tehát azon gondolkodni, hogy az ipari létesítményekhez közlekedők számára más irányokat, könnyebb-gyorsabb megközelítési lehetőségeket találjanak – elkerülve a város belterületét.
                                          A térképvázlaton pirossal jelzett szakaszok az érintett új utak

Így merült fel a Szentlőrincpuszta és Galibapuszta közötti, mintegy három kilométeres szakasz (erre vezetett anno a Vác-Balassagyarmat középkori országút), amivel párhuzamosan Balassagyarmat határában a Nyírjesi és a Szügyi utakat is összekötné egy rövid, másfél kilométeres aszfaltcsík.
Csach Gábor gyarmati alpolgármester érdeklődésünkre elmondta, ez a megoldás több szempontból is kivételes esélyeket biztosíthat a közlekedésben. Egyrészt nyugat-délnyugat felől egy ésszerűbb elkerülési lehetőséget ad, és a benzingőz kevésbé érintheti a védett ipolyszögi Égerlápot. Másrészt így, a tranzitforgalom egy részének átterelésével a gyarmati északi és déli körgyűrű nyugati irányú kiegészítése szükségtelenné válna, ami nem utolsósorban olcsóbb kivitelezési megoldást is jelent. Kiegészítésként hozzátette, ennek a körgyűrűnek a befejezését a megye 2003-ban készült közlekedésfejlesztési koncepciójában 2020-ig tervezték megvalósítani, de ez az elképzelés teljesen elzárta volna a várost a nyírjesi tavaktól. A szentlőrinci „bekötés” pedig ugyanitt csak 2030-as befejezéssel szerepelt. Az alpolgármester hangsúlyozta, a fentebb említett ipari övezethez vezető út az új szakasz kiépítésével hét kilométerrel rövidülne meg, valamint a várostól délre eső kistelepülésekről – Csesztve, Szügy, Mohora, Magyarnándor, Cserhátsurány, Herencsény, Terény, Szanda – gyorsabban megközelíthetővé válna a főváros.
Természetesen a megvalósításhoz több lépés szükséges. Elsőként a balassagyarmati képviselő-testület elfogadta az új út létesítésének szükségességéről szóló előterjesztést, amit a közeljövőben a fentebb említett községek önkormányzatai is megtárgyalnak. E mellett Medvácz Lajos gyarmati polgármester az ügymenet gyorsítása érdekében felvette a kapcsolatot Balla Mihály országgyűlési képviselővel, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel, valamint azzal a tatabányai székhelyű mérnöki irodával, amely e témakörben 2004-ben már kutatásokat végzett.
Remélhetőleg hamar létrejön a teljes körű kistérségi együttműködés, és ennek jóvoltából minél gyorsabban megindulhat a tervezés, majd a kivitelezői munka Szentlőrincpuszta és Galibapuszta között.
H.H.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése