2015. július 25., szombat

Barangolások a muzsikus táborban



Minden esztendő júliusának végén, tizenegy napon keresztül a hazai zenei élet középpontjába kerül Balassagyarmat. A Nemzetközi Muzsikus Táborban huszonkilencedik alkalommal fogadják és tanítják a világ minden részéről érkezett tehetségeket. A Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskolában egy próbákkal teli délelőttön jártunk.

Kinn tombol a kánikula. A késő délelőtti órán a hőmérő higanyszála lassan alulról „üti” a negyvenet. Az Óváros tér meglehetősen kihalt, hosszú percek telnek el, míg elhalad előttünk egy autó. Szemközt vörös, rövidre vágott hajú ifjú hölgy közelít, hátán cipeli a hangszerét, egy csellót. A „zeneiskola” ajtajában két, szép arcú fiatal lány tereferél, egyikük a nagy melegben hatalmasat hörpint az ásványvizes palackból.  Az épület táruló ablakaiból muzsika áramlik, egy hegedű, egy zongora, egy fuvola – a hangzás meglehetősen kakofonikus.

Belépünk. Az aulában nagy a nyüzsgés, a muzsikus tábor munkatársai vagy a telefonon „ülnek”, vagy a lakókat igazítják útba. Banda Ádámmal, a balassagyarmati hegedűművésszel – egykor tanítvány volt a falak között, most már oktatni jár vissza – parolázunk, majd a lépcsőn felfelé haladva az igazgatói irodát vesszük célba.
Ember Csaba, a házigazda intézmény vezetője stílszerűen egy tábori mintapólóban fogad, rajta a híres, évtizedes szlogen: „Music without borders” – azaz zene, határok nélkül. Valóban, itt mindenfajta határok nélkül – a szó földrajzi és szellemi értelmében egyaránt – terjed szerteszét a muzsika.

Beszélgetésbe elegyedünk. Elsősorban az iránt kíváncsiskodunk, vajon a hagyományos elemeken és részleteken kívül idén milyen különlegességgel csalogatja a tehetségeket a tábor? Megtudjuk, a Nemzeti Kulturális Alap ebben az esztendőben „meghívásos alapon” támogatja a rendezvénysorozatot, ami nagy szó egy vidéki művészetoktatási intézmény esetében. A nyolcvanöt éve született és tíz éve elhunyt Kovács Dénes hegedűművész előtt is tisztelegnek. Az ifjú zenészek istápolásának ügyét ő mindig különösen a szívén viselte, zeneakadémiai rektorsága idején indult be a különleges tehetségek osztálya. Weiner Leó, a kortárs magyar zene egyik „apostola” is szóba kerül: ő Kovács Dénes tanára volt, Kovács Dénes a most táborban tanító Perényi Esztert oktatta, ő pedig Banda Ádámot – itt a lánc végén gyarmati kapcsolat. Ráadásul Weiner mester a Rókatánc című művét dejtári motívumokra építette – kicsi a világ.

Ember Csaba megjegyzi még, hogy tíz év után az egész rendezvény legfontosabb „darabja”, a zenekari est visszaköltözik a szabadtéri színpadra, ahol annyi nagy sikert élhetett át a közönség – a Carmina Burana pedig mindörökké felejthetetlen lesz. Most, július 29-én, szerdán este hét órától Tokody Ilona és Muskát András Verdi-operarészleteket ad elő, mindketten egyébként a tanári gárdát erősítik, és eljön Miranda Liu, aki Vivaldi: Négy Évszak című közkedvelt művéből játszik hegedűn. A kínai származású amerikai ifjú művészt az igazgató külön, büszkeséggel említi. A világ nagy színpadain és előadótermeinek megszokott, állandó vendége ő, fellépései idején négycsillagos hotelekben szállásolják el a házigazdák, mégis, ki tudja miért, de annyira ragaszkodik Balassagyarmathoz, hogy minden évben eljön ide, és nem zavarja, hogy kondicionálatlan szobákban kell gyakorolnia, és az elhelyezése sem elit. Jelenleg – beszélgetésünk idején – még Spanyolországban, Santanderben vendégszerepel, onnan jön a kies Nógrádba. Ez is bizonyítja erős a hely szelleme.
Közben kis híján elfelejtkezünk egy lényeges dologról, a számokról: hetvenen vannak itt, a táborban a diákok, az USA-ból, Olaszországból, Spanyolországból és a Kárpát-medence nemzeteiből érkeztek, a tanárok sorában pedig a fentebb már említett kiválóságok mellett többek között Keönch Boldizsár  énekművész („a kezdetek óta tanít nálunk” – egészíti ki Ember Csaba), Klenyán Csaba klarinétművész, Déri György gordonkaművész említhető.

Lassan zárjuk a társalgást: Ember Csaba megemlíti még a Zeneakadémiával való hasznos szakmai együttműködést, aminek fontos jele, hogy dr. Vigh Andrea rektor vállalta a tábor fővédnökségét, és azt is, a helyi növendékek számára mennyire jó, hogy házhoz jönnek a hangszervirtuózok, akiktől elsajátíthatják a legfontosabb fogásokat.
Körbetekintünk még az épületben, miként serénykednek a fiatalok, hogyan is zajlanak a próbák. Perényi Eszter készséges, beenged a „műhelybe”: a tanítvány fiatalemberrel közösen vesznek át egy művet, óvatosan ügyelnek minden hangzásra, minden mozzanatra. A szomszédban Banda Ádám dolgozik. Furcsa érzés lehet neki itt, alig harmincévesen már mesterként ténykednie. Éppen azt mutatja a hegedűs tehetségnek, mire kell figyelnie az ujjak „irányításában”, mert mint mondja, ahhoz, hogy a hangok tökéletesen szóljanak a hangszerből, a vonót kidolgozott mozdulatokkal illik kezelni.
Odébb, egy távolabbi, kisméretű teremben Klenyán Csabát keressük. Hazajáró tanár ő Gyarmaton, és bohémságát, vagányságát a sajtó munkatársai előtt sem rejti véka alá. Amikor fotózni akarjuk, szellemesen azonnal napszemüveget emel szemei elé, de ez csak poén, öt másodperc múlva már a legkomolyabb fegyelemmel folytatja a klarinét leendő bajnokainak instruálását.
Kanyó András kivételesen nem a fuvolát kezeli, hanem a zongoránál ül. A kísérő muzsika is rendkívül fontos a gyakorlásban, de itt sem veszi le a szemét a fiatalokról, a két ifjú hölgy eközben csodás dallamokat csal elő a hangszerből.
Még egy helyszínünk van: a nagyterem, ahol Tokody Ilona próbál. A Kossuth –díjas művésznővel váltunk néhány szót: másodszor jár Balassagyarmaton, de nagyon megfogta őt a tábor hangulata, a barátságos kisváros miliője. És annyi reményteljes egyéniség jár-kel itt, akikről bizonyosan hallani fogunk a jövőben – mondja, de elnézést is kér, siet vissza a színpadra, ahol széles karlejtésekkel kísérve mutatja meg a tanítvány-lánynak, hogyan is kell a levegővétellel bánni, hogy minél erőteljesebb és tisztább hangok jöjjenek a torokból.
Betekintünk még a galériába, ahol Pénzes Géza búcsúkiállítása látható. Miért búcsú? Két tekintetben is: a művész tanár hosszú éveken keresztül tanított itt, a Rózsavölgyi Márkról elnevezett intézményben, itt szerette meg a komolyzenét igazán („azóta operabérletet is vett” – említette igen büszkén Ember Csaba), még nyugállományba vonulása után is visszajárt a rajz-mesterfogásokat oktatni, de most családjával Nagymarosra költöznek, így búcsút mond Balassagyarmatnak. A falon egy kézzel írott elköszönő szöveg olvasható – nem kevesen hatódtak meg a sorok olvasatán.
Ilyen tehát a zenetábor. Élettel és hangokkal teli, lépten-nyomon a honi muzsikus világ legnagyobb személyiségeivel találkozunk, és nem csupán a város, hanem az egész megye számára nyújtanak a műsorok, estek, fellépések mélyre ható, élményszerű muzsikát mindenkinek.
Hegedűs Henrik

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése