Vajon mennyire lobogott a szerelmi tűz egymás iránt Madách
Imrében és Fráter Erzsébetben? Az igazságot talán csak a régóta halott
érintettek tudnák megválaszolni, az utókor érdeklődő közönsége viszont buzgón
elmerenghet rajta. Mint tették azt a híres házaspár frigyének százhetvenedik
évfordulója alkalmából Csesztvén rendezett Fráter Erzsébet Emléknap résztvevői.
A rendezvényt – amelyre „Erzsike” szűkebb
hazájából, Csécséről is érkezett markonyi küldöttség - két részre bontották a
szervezők. Előbb a domboldalban lévő helyi művelődési házba invitálták a
vendégeket, ahol Szitás Barbara színművésznő nagyszerű beleéléssel és élénk
játékkal adta elő T. Pataki László: Lidércláng című monodrámáját. A hallgatóság
elé villant az anyós, Majthényi Anna és a menye, Fráter Erzsébet különös, és
semmiképpen sem baráti viszonya, amelyben az erős jellemű nő határozott
egyénisége szembetalálkozik egy élni akaró, a világra pozitívan tekintő, és
férjét tiszta érzelmekkel szerető asszony kitartásával.
Ahogy az előadást követően a kanyargós úton elindultunk fel,
a tetőre, a Madách-kúriához, az „útitársakkal” arról beszélgettünk, mennyire
boldog lenne a nagy drámaíró, hogy ilyen példás elkötelezettséggel ápolják az
emlékét. Végül arra jutottunk, ha élne, zárkózott jelleme miatt feltehetően nem
örülne a látogatók seregének, hanem a leghátsóbb szobákba menekülne a turisták
áradó tisztelete elől. Mire ezt megvitattuk, fel is értünk, ahol folytatódott
az esemény.
Handó Péter költő, író, kritikus, a madáchi hagyományok
egyik leghívebb őrzője a nógrádi „végeken”, emlékező beszédében elsősorban arra
igyekezett rátapintani, hogy a közvéleményben Fráter Erzsébetről megfogalmazott
kép, és a valóság mennyire más, amire az irodalomtörténészek is csak óvatosan
mernek ráközelíteni. T. Pataki László az 1980-as években igyekezett eloszlatni
a legendákat, amelyek „Erzsikét” mint ledér életű, hűtlen nőt akarták
ábrázolni. A „Lidérclángban” pontosan rámutatott, miféle démonokkal viaskodott
még életének utolsó korszakában is Madách felesége, milyen szellemekkel
küszködött még akkor is, mikor már rég távol került a nógrádi világtól. A
szónok úgy fogalmazott, egy ép ésszel felfoghatatlan tragédia áldozata lett
Fráter Erzsébet, amibe lelkileg teljesen belepusztult. Lelki síkon pedig
elviselhetetlen, ha a nő mély szenvedélye rideg távolságtartással szembesül.
Handó Péter hangsúlyozta, mennyire érdekes, hogy a
„Tragédiában” Ádám valódi társa voltaképpen Lucifer, míg Éva mellékszereplő,
bár kétségkívül fontos mellékszereplő, aki az első emberpár férfitagját a
színeken át mindig a változás, a szellemi megújulás, az emberi értékek
felismerése felé vezeti. Ráadásul a műben Éva nem öregszik, mindig fiatal
marad, és ahogy egy méltató fogalmazott egy „kaméleon” természetű nő. Valóban,
Fráter Erzsébet is ilyen, igazi benső világát soha fel nem fedő asszony maradt,
de erre rákényszerítették a körülmények. Egy másik buzgó kutató, Andor Csaba
pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy lehet házasságtöréssel megvádolni a
feleséget, de Madách sem maradt hű hozzá, amire „Borúra derű” című versében
tapintatosan utal is. Handó Péter végezetül elmondta: ha valóban a válás
kimondása teremtett alapot Az ember tragédiája megalkotásához, akkor túlságosan
nagy ár ez egy remekműért.
A megemlékezések sorában befejezésül a Tormay Cecile
Irodalmi és Történeti Társaság tagjai adtak elő műsort, idézetekkel, vers – és
levélrészletekkel felidézve Madách Imre és Fráter Erzsébet ellentmondásokkal
teli kapcsolatát.
H.H.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése