2015. július 22., szerda

Gólyanász a kéményen



Szerencsés flótásoknak mondhatják magukat mindazok, akik webkamerák látószögében, élő, egyenes adásban, közvetlen közelről követhetik nyomon, mint cseperednek a gólyafiókák fenn, a magasban, a kémények, vagy a távíróoszlopok tetején. 

Nekem csupán annyi adatott meg, hogy a reggeli, vagy délutáni buszjárathoz menet, az őrhalmi megállóból szemléltem, amint tavasszal megjelenik a madárpár és elfoglalja megszokott helyét a szemközti általános iskola kéményén. Láttam, hogyan alakítják a fészket, miként indulnak hatalmas szárnysuhogtatásokkal élelmet szerezni az Ipoly irányába, miként térnek vissza, óvatos, komoly körözésekkel megközelítve otthonukat. Aztán már csak a pár egyik tagja indult útjára, a másik bekuporodott a fészek melegébe, csak a feje látszott ki, de bízvást tudhattam, kis tojások bújnak meg alatta. Később már három fej bukkant ki a szálak közül, az „apaállat” pedig csőrébe szorítva hozta a folyó felől a finomságokat.
A „gyerekek” szépen növekedtek, eljött a július közepe, és már négy kifejlett gólya állt a vártán az iskola fölötti magasban, a késő délelőtti napfényben. Nosza rajta, kaptam magam, készítettem gyorsan egy képet róluk, hiszen ki tudja, megpillanthatom-e még egyszer ezt a csoportképet a szülőkről és a fiatalokról. Hiszen hamarosan az első szárnycsapásokat követően útra kelnek új kalandokra, s ha kissé hidegebbre fordul az idő, máris szedik a sátorfájukat melegebb égtájak felé.
Akkor pedig már csak Petőfi szavaival élve mondhatnám: „Üres már a gólyafészek/Tetejében a kéménynek/Vándor népe ott halad…”.
Hegedűs Henrik

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése