Hangulati
hullámzástól nem mentes vasúti ünnepséget tartottak a közelmúltban
Magyarnándorban, annak kapcsán, hogy százhúsz évvel ezelőtt, éppen ezekben a
szeptemberi napokban gördültek végig az első szerelvények az Aszód-Balassagyarmat-Losonc
vonalszakaszon. A múltat dicső fény övezi, a valóság keserédes, a jövő azonban
lehet biztató.
Az
eseményt azért éppen Magyarnándorban, a művelődési házban tartották meg, mert a
község önkormányzata vállalt fel a nyugat-nógrádi vasút leendő fejlesztéseivel
kapcsolatos több kezdeményezést, illetve itt született megállapodás a település
vezetése és a MÁV Zrt. közötti együttműködésről, amely a faluban található
állomás környezetének folyamatos rendbetételéről szól.
Elöljáróban
a házigazda, Sándor István polgármester tekintett vissza röviden az
Aszód-Balassagyarmat-Losonc vasútvonal múltjára, utalva arra, hogy az 1867-es
Kiegyezést követően milyen lobbytevékenység nyilvánult meg a nógrádi vármegyei
vezetők részéről, hogy mielőbb rácsatlakozhassanak az országos hálózatra, ez
azonban csak később, az 1890-es évek elejétől valósult meg. A vidéki, addig
meglehetős elzártságban élő emberek számára milyen meghökkentő meglepetést
hozott az első gőzmozdonyok megjelenése, de a jót hamar megszokta a lakosság,
és hamarosan megtérült a befektetett munka, hiszen a személy – és
teherforgalomban egyaránt ütemes fellendülés mutatkozott. Trianon, a felvidéki
országrész elcsatolása azonban rövidesen igen hátrányos következményekkel járt,
ma pedig ott tartunk, hogy a magyar mellékvonali hálózatban sem foglal el
előkelő helyet ez a szakasz, a teherszállítás szinte teljesen eltűnt, az
utasforgalom lehanyatlott, mert nem képesek versenyre kelni a közúttal. A
polgármester a MÁV Zrt. helyszínen lévő vezetői felé három konkrét kérést is
megfogalmazott, amelyek előzetes felmérésen alapulnak. Egyrészt szeretnék, ha
újra megindulna a közlekedés Balassagyarmattól a magyar-szlovák határon át
Losoncra. Másodsorban ajánlatos lenne, ha a korábban közkedvelt közvetlen
járat, az úgynevezett „sebesvonat” újra forgalomba állna Balassagyarmat és
Budapest között. Harmadjára pedig a vonatok korszerűsítése tekintetében kérik,
hogy a főváros és Esztergom közötti vonal villamosítását befejezően a kényelmes
és komfortos Desiro motorvonatokból erre a szakaszra is kerüljön néhány,
bizonyos járatokon kiváltva az elavulttá vált BZ-ket.
Veszprémi
László, a MÁV Zrt. budapesti pályavasúti területi igazgatója miután
hasonlóképpen, több történelmi adattal bővítve mondandóját kitért az ünnepelt
vasútvonal múltjára – megemlítve például, hogy az adott kor színvonalán mekkora
építészeti bravúrnak számított a becskei alagút „kifúrása” -, azonnal válaszolt
is a polgármester felvetéseire. A Losonc felé nyitás elsődleges feltételéül a szlovák
fél hozzáállását emelte ki, de a két állam közötti következő határforgalmi
egyeztetésen ezt a kérdést-indítványt napirendre fogják venni. A „sebesvonat”
újraindításával kapcsolatos javaslatot lakossági kezdeményezésként tegyék meg a
nógrádiak a területi igazgatóság felé, és annak megfelelően bírálják majd el,
milyen lehetőség szerint valósulhat meg a közvetlen vasúti összeköttetés
Balassagyarmat és Budapest között (a MÁV Zrt. által működtetett Indóház Magazin
hírportáljának tájékoztatása szerint, ha nem is csúcsidőben, de jó szervezéssel
működtethető lesz egy vonatpár). A Desiro motorvonatok áttelepítésével pedig
egy ideig várni kell – mondta az igazgató –, mivel a főváros és Esztergom
között 2017 év végén fejeződik be a villamosítás, addig ott „szolgálnak” a
vonatok. Ezalatt azonban megtörténhet a Balassagyarmat – Aszód pályaszakasz
minőségi felülvizsgálata, hogy az új szerelvények forgalomba állításához milyen
karbantartási, felújítási munkák elengedhetetlenek, de a MÁV részéről nincs
akadálya, hogy a Desirók itt is színesítsék a járműparkot.
A
rendezvényen Balla Mihály országgyűlési képviselő is szót kért, teljes
támogatásáról biztosítva a nyugat-nógrádi vasútfejlesztési elképzeléseket.
Álláspontja szerint a jelenlegi ingadozónak mutatkozó utasforgalom is pozitív
irányba egyenlítődhetne ki a korszerűsítések és a forgalmi rendben bekövetkező
változások által. Ha biztonságosabb, kényelmesebb és gyorsabb lenne a
közlekedés ezentúl a vasúton, sokkal többen választanák a kötöttpályás
közlekedést, mint eddig. Reményét fejezte ki továbbá, hogy ha öt év múlva
elérkezik a vonalszakasz 125. évfordulója, a felvázolt ötletekből minél több
valósággá válik.
A
köszöntő beszédeket, Barát Attila előadóművész élvezetes szaxofonjátékát,
illetve a Sándor István és Veszprémi László kézjegyével ellátott együttműködési
megállapodás aláírását követően (ennek lényege, hogy mostantól a helyi
önkormányzat végzi el az állomáson és környezetében a takarítási,
tereprendezési munkálatokat), a vendégek átsétáltak a szomszédos galériába,
ahol két kiállítás is megnyílt. Egyrészt fényképekkel, korabeli újságcikkekkel
illusztráltan mutatta be az Aszód-Balassagyarmat-Losonc vonal régmúltját Gere
József helytörténész. Néhány érdekes tárgyat, így régi, még petróleummal működő
jelzőlámpát is bemutatott a hallgatóságnak, majd Galbács Tamás tárlatra tett
fotóit méltatta. A Magyarnándorban élő fiatal művész elhivatott fényképésze a
vasútnak, és őt valóban érdekli az, mi történik a mindennapok során a
pályavonalon, és a ritkaságszámba menő közlekedési eszközök – így az Árpád
sínautóbusz, vagy a Nógrádszakálon áthaladó szlovák „teher-kígyó” szerelvény –
megjelenítése mögé odailleszti a gyönyörű nógrádi tájat is.
Hegedűs Henrik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése