2016. október 10., hétfő

Madách: európai mérvű magyar kebel

Érdekes adalékokkal szolgáltak a szakemberek a Madách Imre halálának évfordulója alkalmából szervezett hagyományos ünnepségsorozat második állomásán, szombaton, Csesztvén.

A község művelődési házában előbb Palman Imre, a házigazda település polgármestere köszöntötte a rendezvény résztvevőit. Egyrészt visszatekintett az első, 1983-ban megrendezett Madách-napra, abban az összefüggésben, hogy az azóta eltelt több mint harminc esztendő során mennyi mindent sikerült elérni Alsósztregovával együtt, gyümölcsöző összefogásban, ami által mindkét helyen megszépült és kibővült a híres drámaköltő örökségének kelléktára. Hozzátette, nemrégiben a csesztvei emlékház – amit ő maga már a múzeum jelzővel illet – ’nógrádikum” elismerést kapott, a következő cél pedig, hogy néhány éven belül országos védettséget élvezzen.

Az előadók Babus Antal és Mázi Béla, a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ munkatársai – a pénteki, alsósztregovai megemlékezéshez hasonlóan – itt is bemutatták a nemrégiben készített, három nyelvű, a madáchi életművet az olvasók elé táró internetes honlap néhány elemét. Megtudtuk például, hogy dr. Kerényi Ferenc irodalomtörténész dr. Wohlrab József írásszakértő társaságában négy éven keresztül tüzetesen vizsgálta Az ember tragédiája kéziratát. Különböző technikai eljárásokkal a lehető legrészletesebben tanulmányozták az írást, elsősorban annak kiderítésére, milyen „mélyen” nyúlt bele az eredeti szövegbe a mentor, Arany János. Kiderült, ugyan a Toldi költője legalább négyezer helyen javított, de ezeknek döntő többsége csak helyesírási korrekció. Madách ugyanis még a régi, a Vörösmarty Mihály által az 1830-as években tisztázott magyar helyesírási szabályok előtti nyelvi módozatokban fogalmazott, többek között az igekötős igéket külön írva, ezeket módosította az új „minta” nyomán Arany. Lényegi változtatást viszont csak három helyen hajtott végre: ezzel a két tudós egyértelműen cáfolta azokat a korábban felmerült állításokat, miszerint a Tragédia szerzője voltaképpen nem is Madách, hanem Arany János.
A tudományos előadást követően az emlékezők a napsütéses, de kimondottan hideg időben felsétáltak a kúria épületéhez. Itt a Szent Imre Keresztény Iskola diákjai sajátos előadással lepték meg a tisztelgőket: Lázár Ervin közismert mesejátékából idéztek jeleneteket, amikor a négyszögletű kerek erdő lakói versíró versenyt rendeznek egymás között, és a legokosabb, Mikkamakka egyértelműen az együgyű, de tiszta szívű Dömdödöm költeményét találja a legszebbnek.

A mókás műsort követően visszatért a komolyabb hang: dr. Gréczi-Zsoldos Enikő nyelvész, a Palócföld folyóirat főszerkesztője mondott sok-sok idézettel teletűzdelt beszédet Madách alakjáról. Aki a halál és a semmi határán a vidéki elvonultságból került a világirodalom legnagyobb alakjai közé. Aki a dezillúziós, kiábrándultságtól és csalódottságtól telítődött korban is morális emberi mércét nyújt, a józan emberség őrzésére hívja fel a figyelmet, miközben belső szorongások gyötrik és érzi a külső szorongatás jeleit is. Amikor pedig ebből a visszavonultságból kilépve közéleti szerepet vállal (az 1861-es országgyűlésen), kiderül róla, hogy remek szónok, a”magyar kebelben európai műveltséggel bíró fő”. A főszerkesztő kiemelte, Madách Imre még betegen, a halálos kórral küzdve is másokért fáradó lélek volt, a magyar irodalom olyan nagysága, aki körül joggal alakított ki kultuszt az utókor.

A megemlékezés végén a különböző szervezetek képviselői koszorút helyeztek el a kúria bejárata előtt található Madách-szobornál.
Hegedűs Henrik

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése