2016. október 7., péntek

Hogyan írjunk matek érettségit?

1999-ben jártunk. A mohorai általános iskolában tanítottam, töris létemre biológiát és földrajzot a hatodikos és nyolcadikos nebulóknak, hetente kétszer, kedden és csütörtökön jártam ki Mikszáth szeretett falujába. A matematika érettségi napján is letudtam az óráimat, felültem az egyórai buszra, hazajöttem Gyarmatra, megebédeltem, majd úgy gondoltam, leugrok egy kicsit a Makk Ász kocsmába.

Ahol már vártak. Pontosabban egyvalaki nagyon várt, Fűrész István matematika tanár barátom, aki ahogy lelépdeltem a lépcsőn, máris elébem állt és közölte:
- Jó hogy jössz, Henrik! Nagy feladat vár rád!
Nem tudtam mire vélni ezt a buzgalmat, de mentem utána. Az egyik asztalnál már ott voltak a „kellékek”. Toll, papír, és egy feladatsor. Pista leültetett és azt mondta:
-         Itt a mai matek érettségi példasor. Kezdj neki, másfél órát kapsz. Csak azt csináld meg, amit elsőre megértesz, a többit hagyd. Szólj, ha készen vagy.
Aztán szépek kikért nekem egy korsó sört és elment biliárdozni.
Magam is meghökkentem, milyen gyorsan haladok. Talán három feladattal lehettem kész, a többihez hozzá se fogtam, s bő egy óra múltán befejeztem. Pista röpke negyedóra alatt kijavította a „dogát”, majd gratulált, és azt mondta, ez bizony hármas érdemjegyet ér.
Akkor esett le a tantusz! Fűrész tanár úr engem egyfajta referenciaként használt. Mármint arra, hogy bebizonyítsa, olyan könnyű ez a matematika érettségi, hogy az élet más területéről érkező, teljesen felkészületlen, de azért a matematikához legalább egy kis általános műveltség szinten konyító ember is minimum közepesre megírhatja.
Ezek után nem tudom, miként kezeljem azt a tényt, hogy nyolc évvel korábban, 1991-ben jómagam kettesre érettségiztem „hivatalosan” matematikából – igaz, az meg egy rendkívül nehéz feladatsor volt.
H.H.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése