2016. október 22., szombat

Egy iparművész Tolnay Klári bűvöletében

Adott egy középkorú férfiú, aki házigazdaként inkább a háttérbe vonul. Udvariasan fogadja a betérő vendéget, de amikor kezdődik a fő műsor, a kulisszák mögé helyezkedik, színpadias nyelven fogalmazva a függöny mögül füleli, mi történik. Márpedig akár a világ elé is állhatna, és szétkürtölhetné bátran, ő az az ember, aki széles e hazában egyetlenként ápolja kitartó buzgalommal a színészóriás, Tolnay Klári emlékét. Balla Istvánról van szó, a híres művésznő, „Katyi” emlékházának tulajdonosáról, aki immár több, mint másfél évtizede fogadja Mohorán a régi idők iránt érdeklődő rajongókat.

- Hogyan találkozott egy bőrész-iparművész a nagy színésznővel?
- Fiatal bőrészként – ezt a kifejezést én találtam ki magamnak, mondván így különböztetem meg a „mesterségemet” a bőrdíszművesektől – miután különböző tanulmányutakon jártam Franciaországban és Mexikóban, és úgy éreztem, eleget „felszippantottam” már, hogy végre a nyilvánosság előtt is kitárulkozhassak, fejembe vettem, hogy berendezek egy tárlatot. Ez még a nyolcvanas évek közepén történt, ám alaposan melléfogtam, mert az általam felkért méltató személy túl hosszan és túl alaposan beszélt a megnyitón, ami nem igazán tetszett a közönségnek. Így aztán megszületett az elhatározás: legközelebb kiváló művészeket kérek fel erre a feladatra. Amikor 1992-ben Nagyvázsonyban kiállíthattam a bőrész munkáimat, Tolnay Klárihoz fordultam, vállalja-e az alkotásaim bemutatását, és ő nagy megtiszteltetésemre igent mondott. Innen aztán gyorsan pörögtek már az események.

- Ráadásul egy különleges kéréssel fordult a művésznőhöz.
- Még ott, Nagyvázsonyban megkérdeztem tőle, nekem ajándékozna-e egy olyan személyes tárgyát, amit nélkülözni tud. Erre meghívott a lakására. Ahogy felmentem hozzá, csak ámultam-bámultam, annyi érték villant a szemem elé a falakról és a polcokról. Érdekes, a beszélgetés során szinte azonnal összebarátkoztunk. Rámutattam egy kis cipellőre, amit gyermekkorában hordott, még Mohorán. Ez egy csontgombos, selyem masnis, rézszegekkel kivert topánka. Őszinte meglepetésemre megkaptam. Azóta ez a legféltettebb kincsem az emlékházban.
- Miért éppen Mohorán nyílt meg ez az emlékház?
- Ennek is érdekes története van. Két évvel a megismerkedésünket követően, a nyolcvanadik születésnapja alkalmából Tolnay Klárit országosan ünnepelték, és ennek keretében 1994. szeptember elején ellátogatott a szülőföldjére, én pedig elkísértem őt. Nagy felhajtást rendezett számára az önkormányzat: fogattal vonult a faluban, találkozott gyermekkori ismerőseivel, járt a hozzátartozói sírjánál is a temetőben. Nekem igencsak megtetszett akkor ez a nógrádi kis község. A későbbi esztendőkben a barátaimmal, Tolnay-tisztelőkkel rendszeresen lejártunk ide, táboroztunk a kúria kertjében. Egyszer – ha jól emlékszem 1999-ben, amikor a művésznő már nem élt – jöttünk a dombról a Zichy-Vay kastély felől a kis utcán, a vasútállomásra igyekeztünk. Balról feltűnt egy takaros porta, rajta a felirat: „ez a ház eladó”. Szinte azonnal bevillant: itt lenne méltó helye az emlékgyűjteménynek. Nosza rajta, létrehoztuk a Tolnay Klári Kulturális Művészeti Egyesület, a tagsággal megbeszéltük a dolgokat, és akkori áron mérve meglehetősen olcsón, megvásároltuk az ingatlant. Jó sok munkával, rengeteg fáradozással egy év alatt tető alá hoztuk a Tolnay Klári Emlékházat, ami immár 2000 óta fogadja a vendégeket. A megnyitón itt köszönthettük Mádl Ferenc akkori köztársasági elnököt is.

- Mennyire volt nehéz „összehozni” ezt a mára tekintélyessé gyarapodott gyűjteményt.
- Tolnay Klári lánya, egyben egyetlen örököse, Ráthonyi Zsuzsa akkortájt gyanús szemmel méregetett bennünket, nem értette, mit is akarunk pontosan az édesanyja kultuszával. Hamarosan, miután felismerte, hogy békés szándék vezérel minket, gyorsan megbékélt a gondolattal, hogy Mohorán lesz Tolnay Klári hazai emlékhelye. Sok-sok ritkaságszámba menő érték, tárgy az ő közreműködésével került ide, ilyen például egy imakönyv, ami mindig a művésznő éjjeliszekrényén volt. Aztán Zsuzsa halála után végképp ránk, az egyesületre „testálódott” az örökség, és mi hűen ápoljuk is az emlékét.
- Olyannyira, hogy ma már vidéki művészeti fellegvárnak számít a mohorai emlékház.
- Ez azért erős túlzás, de büszkeséggel tölt el, hogy országszerte ilyen népszerűek lettünk. Tavasztól őszig, amíg nyitva tartunk, több ezer ember érkezik ide, a turistacsoportok előre bejelentkeznek, jó a hírünk. Ráadásul folyamatosan bővülünk, szellemi és gyakorlati értelemben egyaránt. Tavaly adtuk át az udvar végében lévő kisméretű szabadtéri színpadot, több rendezvényt már itt tartottunk meg. Két esztendeje az egyesületünk a kulturális Tolnay-díj mellett már művészeti kitüntetéseket is adományoz, aminek magyar színházi körökben egyre nagyobb elismerése van. 2014-ben Vándor Éva és Reviczky Gábor, idén Kubik Anna és Venczel Vera kapta meg ezt a gerlét ábrázoló díjat, ami Tolnay Klári kedvenc madara volt. Minden esztendőben, július közepén megemlékezünk a művésznő születésnapjáról, e mellett nagy sikert arattak a színművész-életműveket bemutató kiállításaink, például Őze Lajos és Pécsi Sándor pályaívét tártuk a közönség elé, legutóbb pedig Pásztor Erzsit itt köszönthettük nyolcvanadik születésnapja alkalmából. De egyéb művészeti ágak képviselőinek is lehetőséget biztosítunk, legyen szó képzőművészetről, vagy zenéről – a balassagyarmati muzsikus tábor kihelyezett koncertjeinek évről-évre otthont adunk.
- Mit tartogat a jövő?

- Szeretnénk tovább fejlődni, hiszen mint térben, mind tartalomban adódnak még lehetőségeink, igaz, ezeket rendre behatárolja az anyagi helyzetünk. A mostani világban nem könnyű a működést biztosítani, egyre kevesebb a mecénás, vagy olyan pályázati alkalom, ahonnan támogatásokhoz juthatnánk. Annyit biztosan ígérhetek, továbbra is megtartjuk az eddigi színvonalat, és 2017-ben is több érdekes kiállítást, meglepetés-rendezvényt tartogatunk a magyar színművészet rajongótáborának.
Hegedűs Henrik
képek: internet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése