Vizy
Zsigmond és Bajatz Rudolf századosok nem teketóriáztak. Amikor 1919. január
28-án a Magyarnándorba visszavont katonai alakulathoz megérkezett a
balassagyarmati vasutasok küldöttsége, azonnal kidolgozták a haditervet a cseh
megszálló csapatok kiűzésére. Másnap aztán fel is szabadult a város. E tetteknek
állít emléket az a hagyományőrző túra, amely évről-évre megteszi a honvédek
által kilencvennyolc esztendeje kitaposott utat a két település között.
Bár
annak idején a Balassagyarmat felmentésére induló katonák az országúton tették
meg a mintegy tizenöt kilométeres szakaszt, a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági
Mozgalom által immár hetedik alkalommal megszervezett kitartó menetelés
résztvevői kissé kacskaringósabb megoldást választottak, hogy célállomásukhoz
érkezzenek.
Első
lépésként vasárnap kora reggel a város vasútállomásán gyülekeztek, ahol
főhajtással adóztak a harcokban elesett két vasutas, Rózsa András és Petrovics
József emléktáblájánál, majd felkerekedtek és elbuszoztak a magyarnándori vasútállomásra.
Itt délelőtt tíz óra tájban rövid csapatszemlét, illetve az állomásépület falán
felállított emléktábla megkoszorúzását követően vágtak neki a hosszú
gyaloglásnak. Több mint százan vonultak a hólepte tájon, a bakancsok által
kitaposott szűk ösvényeken, hogy néhány
pihenő közbeiktatásával már a késő délutáni lemenő nap sugarainál pillantsák
meg Balassagyarmat első külvárosi házait. Innen már csak néhány perc kérdése
volt a másfél esztendővel ezelőtt, az első világháború századik évfordulója
alkalmából gyönyörűen kitisztított és megszépített hősi temető elérése. Itt nem
csupán a korabeli vérzivatarban elesett, illetve a gyarmati hadikórházban
sérüléseikbe belehalt katonák nyugszanak, hanem ide temették az 1919. január
29-i ütközetek egyenruhás áldozatait is, magyarokat, cseheket egyaránt.
A
túrázók csoportját a Tormay Cecile Irodalmi és Történeti Társaság tagjai rövid
műsorral köszöntötték, majd Gere József vasúttörténeti kutató, a „csehkiverés”
avatott szakértője arról beszélt, miért éppen a vasutasok voltak az, aki közel
száz évvel ezelőtt a jó ügy mellé álltak. Megemlítette, hogy az 1867-es
Kiegyezés után az Osztrák-Magyar Monarchiában bámulatos iramban indult
fejlődének a vasút, egymás után épültek meg a vonalszakaszok, indult meg a
közlekedés a sínpárokon, és rövid időn belül a legtávolabbi pontokra is
bepöfögtek a gőzmozdonyok vontatta szerelvények. Ezzel párhuzamosan pedig nem
csupán százezres nagyságúra bővült az immár a MÁV állami szolgálatába került
vasutasok száma, hanem a társadalmi rangjuk és szerepük is emelkedett, a
szociáldemokrácia helyi vezetői szintén a Balassagyarmaton dolgozó
mozdonyvezetők, kalauzok, forgalmisták közül kerültek ki, mint Schuch István,
aki január 27-én a nevezetes egyezséget megkötötte Pongrácz György vármegyei
főjegyzővel a légionáriusok kiűzésére. Gere József hozzátette, igazi hazafiak
voltak mindazok, akik a „szárnyaskerék katonáiként” fegyvert fogtak, vérüket
adták, és életüket áldozták, hogy ezt parányi földet megmentsék a magyar
honnak.
A
résztvevők a nap befejező felvonásaként tiszteletüket tették a városháza falán
található Civitas Fortissima emléktáblánál. Dobrocsi Lénárd, a túra
főszervezője elmondta, roppant módon örülnek annak, hogy esztendőről-esztendőre
ilyen népszerűségnek örvend a megmozdulásuk, és nemzetünk távolabbi vidékéről
is érkeznek zarándokok, eljuttatva A Legbátrabb Város jó hírét száz és száz
kilométerekre.
Hegedűs Henrik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése