2015. augusztus 17., hétfő

Emberi mulasztás okozta a vonatbalesetet



A két vasúti szerelvény, vasárnap reggel fél kilenc tájban ugyanazon a sínpályán közeledett egymás felé a Galgaguta utáni íves pályaszakaszon. A mozdonyvezetők, miután észlelték egymást, jelentős mértékben csökkentettek a sebességen, de az ütközést már nem tudták elkerülni. A két vonaton utazók közül huszonegyen kerültek kórházba különböző sérülésekkel. Mint utólag kiderült, nem műszaki hiba, hanem emberi mulasztás miatt következett be a baleset, és a rendőrség is nyomozást kezdett az ügyben.

Eredetileg vasárnap reggel fél nyolc után néhány perccel indult volna a menetrend szerinti vonat Aszódról Balassagyarmat felé. De nem tudott időben elindulni, méghozzá a szokásos ok miatt. A Budapest-Hatvan fővonalon késett az egri gyors, és be kellett várni a Palócföld felé tovább utazókat. Így aztán jó húsz perces késéssel indult a Bz-motorvonat. Ugyanekkor, 7 óra 48 perckor indult Balassagyarmatról is egy szerelvény, amelynek „rajtját” azért hozták előre nemrégiben, hogy biztosan elérje Aszódon a Sátoraljaújhely-Keszthely közötti „sebes” csatlakozását.
A két vonat menetrend szerint Nógrádkövesden találkozik. Az egy vágányú pályán ezt vonatkeresztezésnek nevezik. Az állomáson állandó a forgalomirányító személyzet. Azért, hogy a Balassagyarmatról érkező vonatra ne várjon sokat a fővonali csatlakozó „sebes”, a forgalomirányítók elhatározták, hogy a vonatok Acsa-Erdőkürt állomáson „kereszteznek”. Mindkét szerelvényt egy erre alkalmazott nyomtatványon írásban értesítették arról – az aszódit még Galgamácsán, mert Acsán nincs személyzet -, hogy a késett vonatnak Acsán meg kell várni a másikat, és csak ennek beérkezése után indulhat tovább. 
A járat a kapott rendelkezés ellenére az állomásról kigördült.  Galgaguta után a nagy sugarú ívben pillantotta meg egymást a két mozdonyvezető. Villámgyorsan cselekedtek, behúzták a vészféket. Ám a vasúti síneken nem úgy állnak meg a járművek, ahogy közúton. Jóval több idő kell a fékezésre. A megközelítőleg hatvan kilométeres sebességgel haladó szerelvények ütközése végképp kikerülhetetlenné vált. A szakértői vizsgálat bebizonyította, hogy az egyik vonat huszonkét, a másik huszonnyolc kilométer per órára lassult le, amikor a csattanás bekövetkezett. A vezetők közül egyiküknek maradt annyi ideje, hogy kétségbeesetten elhagyja a fülkét, és hátraszóljon, kapaszkodjon mindenki, mert ütközés lesz. A másik, az Aszódról érkező járat irányítója már nem volt ennyire szerencsés.
Az Országos Mentőszolgálat tájékoztatása szerint a lehető legrövidebb időn belül kiérkeztek a helyszínre a mentők. Elsőként a mintegy nyolc kilométerre lévő berceli őrs autója, utána még hét jármű. Hamarosan leszállt két mentőhelikopter. A megsérült utasokat az ápolók és orvosok megvizsgálták, kiderült, huszonegyen panaszkodtak különböző fájdalmakra, két személy esetében a szakemberek csonttörésre gyanakodtak. Egy hölgynek a bordája, míg az Aszódról jött szerelvény vezetőjének a lába törött el. A sérülteket négy kórházba, budapesti, váci és balassagyarmati intézetekbe szállították. A legtöbben Balassagyarmatra, a dr. Kenessey Albert Kórház-Rendelőintézetbe kerültek. A közszolgálati televízió vasárnap késő délutáni adásában dr. Csonka Csaba, a sürgősségi osztály főorvosa elmondta, összesen tizennégy embert láttak el, ebből egy volt súlyos, mások inkább vágott és zúzódott sérüléseket szenvedtek el. Hozzátette, több személy esetében még további vizsgálatokat végeznek el, hogy például a belső vérzések lehetőségét teljes mértékben kizárhassák. 

Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs vezetője ugyancsak a közmédiában számolt be a megkezdődött biztonságtechnikai vizsgálat eddigi eredményeiről: műszaki hibát nem állapítottak meg, sem a járműveken, sem a MÁV berendezésein, nagy valószínűséggel emberi mulasztás miatt következhetett be a baleset. Ezt megerősítette Lőcsei Virág, a MÁV-csoport sajtószóvivője is.
A szomorú eseménnyel kapcsolatban a Vasutasok Szakszervezete is megszólalt. Meleg János elnök szerint csak a szerencsének köszönhető, hogy nem gyakoribbak hazánkban az ehhez hasonló vasúti balesetek, és nem történt eddig nagyobb tragédia. A MÁV-on belül több helyen ugyanis katasztrofális méretű már az emberhiány, így a dolgozók túlterheltek, kimerültek, nagyban csökkent az összpontosító képességük. Míg a korábbi években összesen két-három olyan eset került napvilágra, amely azonos pályán szemben haladó, de még időben megálló szerelvényekről szólt, tavaly már tízszer, idén pedig eddig ötször fordult elő hasonló mulasztás. Egyre sürgetőbb tehát a megoldás, elsősorban a létszámhiány felszámolása tekintetében. A Nógrád Megyei Hírlap nem hivatalos forrásból úgy értesült, az Aszód-Balassagyarmat vasútvonal is közel húsz éve a „minden áron való létszámcsökkentés” áldozata lett. Acsa-Erdőkürtön és Magyarnándorban megszüntették a forgalmi szolgálatot. A vonatok keresztezését automatikusan elvégző rúgós váltókat szereltek fel. A forgalomirányítást a Nyugat-Európában jól bevált rádiós rendszerrel kívánták megoldani. A rúgós váltókat beépítették, a forgalomirányító létszámot megszüntették, de a rádiós rendszer nem készült el. Ezt pótolja a jelenleg alkalmazott „egyszerűsített” forgalomszabályozási rendszer, amiben igen sok a „humán” faktorra visszavezethető hibázási lehetőség, mint ahogy az most is történt.
Az interneten egyéb tényezőkre is felhívták a figyelmet a balesettel kapcsolatban véleményüket nyilvánítók. Sokak szerint teljességgel érthetetlen, hogy az országos és nemzetközi fővonalakon rendszeresek a késések, holott itt nem harminc éves Bz motorvonatok futnak, hanem sokkal korszerűbb járművek. Márpedig, miután a fővonali késés is a mostani baleset előidéző okai között szerepel, itt is növelni kell a hatékonyságot és a minimálisra leszűkíteni a késéseket.
A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztálya tömegszerencsétlenséget okozó, vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétség miatt rendelt el nyomozást.
H.H.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése