Ha
a folyamatok kellőképpen felgyorsulnak, akár már idén, de legkésőbb az
elkövetkező esztendő elején fellélegezhetnek a balassagyarmati Madách-ligetben
élő, illetve az erre gyakrabban közlekedő emberek. Az elkerülő út és a Kóvári
út csomópontjában hamarosan megépül a várva várt körforgalom, amelytől a
lakosság a balesetveszélyes helyzetek megszűnését reméli.
Nem
volt azért ez mindig így. Amikor bő tíz évvel ezelőtt elkészült a várost
északról elkerülő – csonkán maradt, hiszen elvileg egészen Kóvárig húzódott
volna a szakasz – út, és kialakult a környékbeliek szóhasználata alapján csak
„lenini csomópontként” emlegetett kereszteződés, a becsatlakozás helyén
az eredeti tervek szerint már kiépült volna itt egy körforgalom. Csakhogy ez,
főként a közelebb eső tömbházak lakóinál igen haragos felháborodást váltott ki.
Ők erősen sérelmezték ezt az ötletet, sőt,
még petíciót is megfogalmaztak, amelyben indokolták is
mérgelődéseiket. Néhány szószólójuk azt hangoztatta, hogy a Budapest irányából érkező kamionok az esetleges körforgalmat észlelve
erőteljes fékezésbe kezdenének, ettől feltorlódna a járműsor, amitől hatalmas zaj támad, megremegnek a házak, és félő, mély
repedések keletkeznek a falakon. Még néhai Urbán Árpád országgyűlési képviselő
sem tudta meggyőzni az embereket, hosszú távon milyen hasznos lehet a
körforgalom, és közlekedés-technikai, illetve közlekedés-biztonsági szempontból
is ez a legkézenfekvőbb megoldás. Végül a „népakarat” győzött, így valósult meg itt a jelenlegi forgalmi rend. Ami aztán utóbb
kiderült, sok-sok balesetveszélyt tartogat. Igaz, azóta komoly baj nem történt,
csupán kisebb koccanások voltak, de ez főként a rutinosabb, nagyobb
helyismerettel bíró autósok figyelmén és türelmén múlt.
A kereszteződés jelenlegi állapotában sok balesetveszélyt tartogat
Az
eltelt esztendők során azonban a Madách-ligetiek véleménye száznyolcvan fokos
fordulatot vett. Már arra a hírre is örömüket fejezték, ki, hogy az
önkormányzat által beadott, közlekedésfejlesztést célzó pályázatuk egyik eleme
éppen ennek a körforgalomnak a létesítése lenne, akkor pedig még inkább elégedetten
bólogattak, amikor a beadványt kedvezően bírálták el, és a város támogatási
forrást kapott a beruházásra és kivitelezésre.
-
Nagyon örülök ennek – mondta ki határozottan
egy férfi. – Mindennap erre járok, gyakran autóval, épp ideje már, hogy megépüljön
a körforgalom. A közelmúltban nem sokon múlt, hogy a város felől érkező, és
egyenesen tovább haladni szándékozó gépkocsival összeütközünk. Szerencsére én
jól ismerem itt a rendet, előre felkészülők a hasonló esetekre, de egy
körforgalomnál ilyen nem fordulhatna elő.
Egy másik úr hasonlóképpen gondolkodik. Azt
fejtegette, annak idején, mikor ez a tiltakozási hullám elindult, a félelmük
elsősorban a tapasztalatok hiányából származott, és csak az járt a fejükben,
milyen ártalmas lehet a kiforduló, kanyarodó, fékező teherautók zaja.
-
Most már egészen más az ábra – folytatta –, rájöttünk, ez a jelenlegi állapot tarthatatlanná vált. Itt van a
közelben már két bevásárlóközpont is, teli parkolókkal, szóval nagymértékben
megnövekedett errefelé a forgalom. A kereszteződés rendje pedig alkalmatlan a
normális közlekedésre. Gyakran annyira feltorlódnak a járművek, hogy hosszú
perceken keresztül várakoznak a továbbhaladásra, és sokan nem is tudják, kinek,
mikor van elsőbbsége. Okultunk a keserű tapasztalatokból, a lakótelepen élők
közül mára biztosan jóval többen kardoskodnának a körforgalom mellett, mint
ellene.
Ez csupán két válasz volt a sok-sok kialakult
nézet közül, de a megszólaltatott személyek megerősítették, a többség így
vélekedik. A Madách-ligetben és környékén, de bízvást említhetjük, hogy egész
Balassagyarmaton várják már az emberek, hogy az északi elkerülő út nyugati
végében is körforgalom létesüljön.
- A személyes beszélgetéseim során magam is
tapasztaltam, az évek során miként változott meg az emberek álláspontja.
Győzött a józan ész, boldog vagyok, hogy már a lakótelepen és a környező
utcákban élők is belátták, elodázhatatlanul hasznos itt a körforgalom – mondta Medvácz
Lajos polgármester. – Nagyon komoly előkészítő munkát végeztünk, hogy ez a
pályázatunk sikeres legyen, és a támogatás mértéke is biztosítja, hogy itt a
legkorszerűbb, legbiztonságosabb csomópont létesülhet, ami megelégedéssel
töltheti el az autósokat.
Hegedűs
Henrik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése