2015. október 5., hétfő

Hogyan legyünk boszorkányok?!



Ne, ne hivatkozzunk Könyves Kálmán királyunkra, aki kilencszáz-valahány évvel ezelőtt már tagadta a boszorkányok létét. Ő a strigák – az éjjel állattá változó gonoszok – létezését kérdőjelezte meg, mondván, hogy nem léteznek, tehát ne is üldöztessenek. De boszorkányok mindig is voltak, sőt, jó negyven évvel ennek előtte javában működtek falvainkban. De hogyan is lehet boszorkánnyá válni? Kétféle módja van ennek: egy gyors és viszonylag fájdalommentes, és egy jóval bonyolultabb.
Az 1970-es évek elején a balassagyarmati Palóc Múzeumban dolgoztam dr. Kapros Márta és dr. Zólyomi József keze alá. Sokat jártunk gyűjteni, mind tárgyi anyagot, mind szokásokat. Egy idő után magam is kaptam lehetőséget önálló kutatásra. Így a már általam korábban ismert néhány nyugat-nógrádi faluba járogattam ki, hogy beszélgessek, adatokat gyűjtsek főleg idősebb asszonyoktól. Persze, hiába célirányos a beszélgetés, a szó csapong, ide-oda kanyarodik a mese folyása. Mivel érdeklődésem – kissé morbid módon – a temetőre, temetkezési szokásokra irányult, nem véletlen, hogy a boszorkányság kérdése is felmerült. Élvezettel hallgattam adatközlőm nem minden rosszmájúság nélküli mondatát: „Rászenvedett a büdös kurva (bocsánat, szó szerint idézem!), nem tudott meghóni”. Ugyanis a boszorkány nem tud meghalni, míg tudását át nem adja valakinek. Addig csak agonizál, agonizál, nagy szenvedések közepette. Ilyenkor a halálos ágyhoz vezetnek egy romlatlan, fiatal szüzet, akinek kezét megragadja a nagybeteg boszorka, és ezzel átadja a „tudását” a gyermeklánynak, aki tehát boszorkánnyá válik, aztán a vén vasorrú nyugodtan meghalhat. Ez tehát a boszorkánnyá válás gyors és viszonylag fájdalommentes módja. 

A másik eljárás jóval bonyolultabb, és kevésbé veszélytelen. Ez esetben egyéni elhatározás szükségeltetik. „Boszorkány akarok lenni!” Hosszadalmas, több éves előkészületet kíván a beteljesülés. Éveken át nevelgetni kell egy vadrózsa ágat, míg az több méter hosszúságot elér. Aztán keresni kell a naptárban egy olyan pénteket, ami tizenharmadikára esik, ráadásul újhold idejére. Ekkor, ezen az éjszakán a rózsaággal felfegyverkezve ki kell menni egy keresztúthoz. Itt, még éjfél előtt karikába hajlítani a rózsaágat, jó szorosan összekapcsolva a tüskéit, szét ne csapódjon az ág, mert az végzetes hiba lenne! Majd beállni ebbe a varázskörbe, és várni az éjfélt. Pontban éjfélkor megnyílnak a gonosz erők csatornái, és rémséges alakok szörnyű ordítozással, borzasztó képekkel rémítgetik a varázskörben állót. Őneki állnia kell eme ördögi megpróbáltatást, menekülnie nem lehet, hiszen, ha kilép a rózsaág alkotta körből, az alvilági erők menten elpusztítanák. Szembe kell néznie a pokoli erőkkel, magával a sátánnal is, nem mutathat gyengeséget, nem omolhat össze. Bátran kell kivárnia az első kakasszót, aminek felharsanásakor megszűnik minden borzalom, csak a hűvös szellő simogatja verejtékes homlokát. Már bátran hazaindulhat, a rózsaággal együtt, amit otthon feldarabol és a masinában eléget. Immár boldog, vagy ki tudja, milyen birtokosa a túlvilági erőknek, átkozhat és ronthat, minden esetre több, mint más, közönséges ember.
Nem csoda hát, hogy e történet meghallgatása után kissé szorongva ballagtam az esti sötétben a falu buszmegállója felé, hátra-hátra pillantgatva a vállam fölött. És erős elhatározással fogadtam meg: ezt a módszert sosem próbálom ki. Igaz, nem is akartam boszorkánymester lenni soha.
Sztranyovszky Béla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése