2015. április 5., vasárnap

Szalonkalesen a romhányi vadásszal



Ülünk a lassan alkonyodó erdőszél fái alatt, mögöttünk alig három lépésre apró erecske fecseg a fák gyökereivel. Csicsörkék, csuszkák, csízek, rigók és pintyek füttyögnek, sisegnek, csattognak, csivitelnek körülöttünk. Távolabb egy fácánkakas riadozik kakatolva. Odébb, jó néhány méterre áll Túri Tamás, a vadász, bal karja hajlatában a puskacső. Figyel, feszülten figyel, ahogy mi is. A madárhangok kavalkádjában kell meghallanunk a korrogást és pisszegést, a nászrepülő szalonka jellegzetes hangját. Hiszen szalonkalesre jöttünk ki ide. Hosszan beszélgettünk Tamással délután vadászatról, vadászetikáról, vadászélményekről, majd jött az ötlet: „Gyerünk ki este szalonkalesre!”


- Egy mesterszakács fia miért nem a fakanalat választotta, miért inkább a puskacsövet?
- A családom igazi vendéglátós família. A nagyapám is, apám is szakács volt, a nagybátyám pedig cukrász. Ők az Alföldön nőttek föl, ugyanis nagyapám ott szakácskodott a Montágh grófi családnál. A nagybátyám, apám legidősebb bátyja együtt gyerekeskedett Montágh Andrással. Ők gyerekkoruk óta foglyásztak, hajtottak. Mindig mesélt nekem erről, hogy miként történtek ezek a vadászatok. Ő megfertőződött Montághéknál a vadászattal, én meg általa…

- Mikor is lett hivatalosan vadász?
- 1982-ben vettek fel a társaságba. De előtte elvégeztem az egy éves vadgazdálkodási tanfolyamot Salgótarjánban, így akár vadőr is lehettem volna, vagy hivatásos vadász.
- Sokszor olvashatjuk, hallhatjuk, hogy a vadász a legnagyobb vadvédő. Szóval, hogyan védi a vadat a vadász, ha lelövi?
- A hozzá nem értő ember ezt látja, és azt mondja: „Ti csak mentek, lőtök, aztán esztek!” Ez nem így van. A lövésig nagyon hosszú idő telik el. Járjuk a területet és figyeljük a vadat. Melyik beteg, melyik formátlan, rossz agancsú. Az ilyent ki kell lőni, pontosan az állomány védelmében. Vagy a beteg állatot. Van egy parókás őzagancsom. Ez általában heresérülésnél alakul ki a bakoknál. Ki kell lőni! Elszaporodott a héja, vagy a dolmányos varjú. Az apróvad nagy ellenségei. Ritkítani kell. A lövés mindig utoljára dörrenjen el. Ez a vadvédelem. 

- 2012 szeptemberében kitüntetésben részesült, megkapta a Hubertusz Kereszt arany fokozatát: „Példamutató vadászati tevékenységéért, vadásztársai ajánlásai alapján.” Mit honoráltak ezzel?
-   Valamikor csodáltam az idősebb vadászokat, ám egy idő után rá kellett jönnöm, hogy én vagyok az idős vadász. Visszagondolva, mindig azon voltam, hogy amit én kaptam az idős kollégáktól, valamilyen formában átadjam a fiataloknak. A vadászhagyományokat, a vadászetikát… Mi védjük a vadat és nem gyilkoljuk. Ezeket próbáltam megértetni a fiatalokkal is. Nem a lövés a lényeg, hanem az élmény. Amit a természettől, a vadászattól kapsz… A lövés már csak i-re a pont. Én Széchenyi Zsigmond mottójával értek egyet, érzek együtt: „A vadászat vadűzés és erdőzúgás. De több erdőzúgás.”

- Mennyire érthető ez a mottó a mai vadászok számára?
- Úgy látom, hogy a mai fiataloknak az erdőzúgás kevés. Nekik eredmények kellenek. Az előirányzott mennyiséget kilőni. Ehhez pedig golyó kell, sörét kell, és nem erdőzúgás. Szomorú, hogy így van. És nem győzöm hangsúlyozni: alázat a vadászat iránt, tisztelet a vadnak, az erdőnek.
Egyre sűrűbb a homály, a madarak is csendesednek. Már le is mondunk arról, hogy szalonkát lássunk. De hirtelen pördül a vadász, lendül a puska, de a zvikkben rebbenő szalonkák már el is tűntek. Nem korrogtak, nem pisszegtek, némán levágtak a nádba, lőhetetlenül. 

- Látja – töri meg Túri Tamás a puskát, és csúsztatja zsebre a patronokat – erről beszéltem. A vadászatban nem mindig a lövés a lényeg. Hanem az, hogy kint voltunk, leskelődtünk, hallgatóztunk, és láttunk szalonkát is.
Sztranyovszky Béla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése