Különleges vízi járművek suhantak, cikáztak a bánki tó
enyhén fodrozódó vizén. A hajómodellezés szerelmesei adtak egymásnak évadnyitó
randevút, a Csepel-Versitz Kupa keretében.
A szombati csodálatos napsütésben a színpad felé vezető kis
út mentén gyülekeztek a részvevők. Buzgón nyomogatták a távirányító karjait,
mozgatták a vízen a hullámok szorításában előre törő hajókat. Egy-egy akadály
közt lavírozva óvatosan közelítették meg a következő bóját, s bizony a
modellezőknek szükségük volt éles szemeikre, hogy pontosan megleljék, melyik is
a legjárhatóbb út.
Közben nézelődtünk a parton is, mert akadt bőven látnivaló.
Két férfi egy hatalmas csatahajó fölött állva beszélgetett, s rögvest meg is
szólítottuk őket, érdeklődve a szakmai titkokról. A magyar válogatott tagja, a
szegedi Hűvös Ferenc büszkén mutatta be nekünk féltett kincsét, az orosz
hadiflotta egyik hadihajójának pontos mását, amely bizony több mint tíz kilót
nyom. Ezt aztán bizony nehezebb irányítani a vízen, mint egy kisebb csónakot.
Megtudhattuk, hogy itt egy háromszög alakú pályát kell teljesíteniük a
versenyzőknek, és hét perces limitidő alatt kell visszaérkezniük a „kikötőbe”.
Nem csupán az a feladat, hogy az akadályok között érintés nélkül
„átevickéljenek”, hanem a behajózáskor, a dokkba érve is hajszálpontosan kell
bejutniuk. Amit viszont – hallottunk egy újabb szakmai észrevételt – nehezít,
hogy a szél déli-délkeleti irányból fúj, a hullámok az itteni part felé törnek,
és jobban dobálják a modelleket. A „cikázásra” összesen száz pont adható, s
ugyanennyi maximális számmal díjazzák a külalakot, a megmunkálás színvonalát,
hogy a jó gazda mennyit is törődik „jószágával”.
Miközben arról csevegtünk, hogy ma már alig látni kiállított
egykori hadihajót a különböző európai kikötőkben (a híres-nevezetes Auróra az
egyik kivétel, de ő sem eredeti formájában), Hűvös Ferenc elmondta, a
hajómodellezők számára az a jó, ha minél kisebb egy tó, ahol „szaladgálhatnak”
a távirányítású járművek. Bánk e tekintetben ideális helyszín, nem véletlen
tehát, hogy a közeljövőben itt rendezik – nyár elején – a hajómodellezők
világbajnokságát. Ráadásul abban a tekintetben is egyedülálló helyszín az
üdülőfalu, mert a tó közvetlen közelében vannak a szálláshelyek, nem kell
hosszú kilométereket megtenni, míg a versenyközpontba érnek. S hogy kik a
legjobbak ebben a szakmában? Nem meglepő: németek, kínaiak, oroszok.
Búcsúzásképpen még elrévedeztünk néhány, éppen „behajózásra”
váró modell között, láttuk a Helka nevű gőzöst, néhány motorcsónakot, helikopter-leszállóval
ellátott modern csatacirkálót, és jó néhány különlegességet. A vízen pedig
eközben éppen lerobbant egy hajó – ilyen is megesik.
Szöveg: Hegedűs Henrik
Kép: Sztranyovszky Béla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése