2015. április 7., kedd

A cigányzenész



Egykoron a falusi és kisvárosi húsvéti ünnepek hangulatának kihagyhatatlan kelléke, elmaradhatatlan alakja volt a cigányzenész. Egyedül, vagy egy kontrás és brácsás társaságában ment, mendegélt a prímás házról-házra, becsöngetett, és a lakók jó szívvel fogadták. Elhúzták a házigazda kedvenc nótáját, kaptak egy kis hímes tojást, jóízűen felhörpintettek egy kupa bort, és máris álltak tovább a következő portára.
A modern kor, az ünnep egyre halványuló és hamis színezetet kapó fakult fénye azonban nem kedvez ezeknek a vándormuzsikusoknak. Ma már nem csupán a zenészek tűntek el az utcákról, hanem a locsolkodók víg serege is egyre inkább csökken. 

Húsvét hétfőn éppen kerékpárral tekertem a balassagyarmati külváros felé, amikor a Trikál József utcában megpillantottam az „utolsó mohikánt”. Szinte azonnal Kondor Ernő (balassagyarmati származású) nótaszerző híres dala jutott róla eszembe: a vén cigány „eltipeg csendben, hóna alatt a kopott hegedű/alig bír járni, lábain állni, mégis szívében ott él a derű”. Valóban, a botra támaszkodó öreg férfi csak ment rendületlenül, hátha még valahol fogadják, ahol a vonója nyomán felhangzik a dallam: „egyszer még hadd muzsikáljak, szívemből, úgy igazán…” Ahogy elhaladtam mellette, intettem neki, hangosan odaköszöntem, és a vén cigányzenész megtorpant. Elmosolyodott és gyengülő kezével visszaintett. Talán tényleg ő az utolsó, aki Húsvét napján még elő tud csalogatni bágyadt, cincogó hangokat, és „bazsevál” egyet a népnek.
Szerettem volna megállni, odamenni, megveregetni a vállait, és Vörösmarty szavával szólva: „Húzd, ki tudja, meddig húzhatod…” De az öreg szemlesütve tovább baktatott, magában pedig azt gondolhatta: „Vén öreg ember, nótája nem kell, senkinek nem kell a nótája már…”
A vén cigányzenész alkonyát láthattam pár percre…
H.H.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése