Érdeklődők
sokaságát vonzotta három napon keresztül a balassagyarmati Mikszáth Kálmán
Művelődési Központban rendezett, hagyományos vasútmodell kiállítás, amely idén
a látogatók számát tekintve mindenképpen rekordokat döntögetett.
A
szombati kora délutánt választottuk ki a péntektől vasárnapig tartó forgatagban,
hogy szemlét tartsunk a gondosan megmunkált terepasztalok világában. Ahogy
beléptünk az intézmény aulájába, balra egy asztalnál serénykedő fiatalokat
pillantottunk meg. Igazi „bütykölde” kellős közepébe csöppentünk. A gyerekek
kitartó buzgalommal ragasztották össze a különböző darabokat, hogy a tervrajzok
utasításait tökéletesen betartva kisvártatva már kész állomásépületek és
indóházak sorakozzanak egymás mögött. Ez talán az első lépés a szenvedéllyé
válás útján, mert bizony, ha gyerekként nem itatódik át az ember a modellezés
minden részletével, akkor felnőtt fejjel aligha válhat halálig tartó hobbivá a
mini-vasutazás.
Tovább
sétáltunk, lassan araszolva a tömegben. Galbács Tamást pillantottuk meg, a
nyugat-nógrádi térség elismert „vonatvadász” fotóművészét, aki éppen lelkesen
magyarázta egy ismerősének, hogy a falon látható, kiállított képei milyen
körülmények között születtek, farkasordító hidegben, vagy szikrázó nyári
napsütésben mennyit kellett várni, hogy feltűnjön a szerelvény és a megfelelő
pillanatban kattinthasson a gépével.
Néhány
lépés után jobbról érdekes látvány fogadott. A széles terepasztal alagútjából
gőzmozdony vontatta vonat zötyögött ki, és minő különlegesség, a kéményéből
füst gomolygott. Az élethűség szép példája ez – az igazi megszállott modellező
minden apróságra gondosan ügyel. Nem messze innen egy teljes Balaton-parti
vonalszakasz képe tárult elénk. Még az állomások neveit is szépen kipingálták:
Balatonalmádinál éppen két személyvonat találkozott.
Az
emeleten szintén akadt látnivaló. A szécsényi Borda Tamás terepasztalánál néhány
kisfiú kíváncsiskodott. Egy – vélhetően – németországi csomópont minden
ékessége megmutatkozott: autóút felett átívelő vasúti híd, takaros utcák és
házak, templom, szikla tetején magasodó várkastély. Odébb egy magyarországi
kisközségbe „értünk”, a Somogy megyei Kéthelyre. A terepasztal tulajdonosa alig
állta a kíváncsiskodók kérdéseinek rohamát, akik részletről-részletre kitérve
faggatták a középkorú férfit, mennyi sok esztendő áldozatos munkája „fekszik”
abban, amit most, itt bemutathat.
Benn
a nagyteremben is nagy nyüzsgést tapasztaltunk. A terület nagy részét a
házigazda, Balassagyarmati Vasútmodellező Klub tagjai foglalták el. Egy nagy
kör ívében haladt a sínpár, amelyet követve az Ipoly-parti város állomására
jutottunk, de nem napjainkban, hanem csaknem száz esztendővel ezelőtt: akkor
még emeletes volt a főépület, akkor még gyakrabban közlekedtek a járatok,
pöfögtek végig a gőzösök a Nagyligettől a sétány mentén egészen a központig.
A
legkisebbek is kiváltképp élvezték a kiállítást. Két, óvodáskorú apróság a
földön ülve-térdepelve szórakozott a különböző játék-vagonokkal, míg fenn a
színpadon az érdeklődők serege azt szemlélte, hogyan működnek a váltók egy
vérbeli, profi asztalon.
Jártunk
még egy kört a helyszínen, láttuk, miként zakatolnak be a szerelvények a
szegedi körfűtőházba, és hogyan haladnak a vágányokon az animációs filmből
ismert Thomas-mozdonyok. Rövid szemlét tettünk még a termékek tárházánál,
hiszen itt nem csak a kiállított modellek varázsában merülhettek el a
vonatbarátok, hanem vásárolhattak is bőven, kiegészítve az otthoni
gyűjteményeket.
„Cirka”
órácskát nézelődtünk csupán a művelődési központban, de annyi tanulságot ebből
is feltétlenül leszűrhettünk: kis hazánkban továbbra is töretlen a
vasútmodellezés népszerűsége – és nem csak az idősebb nemzedék körében.
Szöveg: Hegedűs Henrik
Fotó: Galbács Tamás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése